Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Експерти работят над нов механизъм за защита от стареене

21 октомври 2024 г. в 12:25
Последно: 21 октомври 2024 г. в 11:26

Изследователи от университета „Макмастър“ са открили нов механизъм, който помага за защитата на клетките и поддържа нормалното им функциониране.

Това откритие, публикувано в списание Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), може да доведе до нови подходи за лечение на заболявания, свързани с възрастта.

MANF, клас защитни протеини, играе ключова роля в поддържането на клетъчната хомеостаза, процес, който помага на клетките да останат стабилни и ефективно да произвеждат и премахват протеини.

С възрастта тази способност на клетките намалява, което води до натрупване на протеини и развитие на заболявания като Алцхаймер и Паркинсон.

Екипът е изследвал функцията на MANF, използвайки микроскопични червеи C. elegans.

Червеите, благодарение на тяхната прозрачност, позволили да бъде наблюдавана експресията на MANF в различни тъкани, където този протеин е свързан с лизозоми, структури, участващи в пречистването на клетките и удължаване на тяхната жизнеспособност.

Изследователите са открили, че MANF помага на клетките да се освободят от натрупаните протеини, поддържайки ги здрави.

Увеличаването на нивата на MANF активира естествените почистващи механизми на клетките, което им помага да функционират по-дълго и по-ефективно.

Въпреки че експериментът е проведен върху червеи, MANF присъства при всички животни, включително хората.

Това откритие демонстрира универсален процес, който може да се използва за разработване на лечения за свързани с възрастта заболявания, базирани на възстановяване на клетъчната хомеостаза.

Според експертите изучаването на взаимодействията на MANF с други протеини и клетъчни процеси може да доведе до нови терапии, които да забавят стареенето и да подобрят здравето в напреднала възраст.