Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пътят до Марс няма да е лесен: Какво се случва с човешкото сърце в Космоса

2 октомври 2024 г. в 15:17
Последно: 2 октомври 2024 г. в 15:17

За да разберат какъв ефект има полетът в Космоса върху сърцата на астронавтите, учени от университета „Джон Хопкинс“ (САЩ) изпратиха на МКС 48 проби от лабораторно отгледана човешка сърдечна мускулна тъкан.

Пробите са наблюдавани в продължение на 30 дни и са сравнени с идентични проби, останали на Земята.

Изследователите, чието изследване е публикувано в списание PNAS, са искали да узнаят как ниската гравитация влияе върху силата и ритъма на свиване на сърдечния мускул.

Резултатите се оказват много тревожни – учените откриват, че сърдечните клетки не се справят много добре в космоса, тъй като силата на свиването им в безтегловност намалява наполовина.

По този начин учените са открили, че сърдечната тъкан, която е била в Космоса, показва повишени нива на възпаление и оксидативен стрес (увреждане на клетките от кислородни молекули).

Освен това се наблюдават промени в някои протеини, които помагат на клетките на сърдечния мускул да се свиват.

Подобни признаци са сравними с тези, наблюдавани при хора със сърдечни заболявания, отбелязват изследователите.

Освен това промените засягат клетъчните митохондрии, енергийните подстанции на клетките. Те увеличават размера си и променят формата си.

Това предполага, че в Космоса сърдечните клетки са подложени на силен стрес.

Това води до намаляване на тяхната енергия, отслабване на контракциите и като цяло нарушаване на нормалното им функциониране, отбелязват изследователите.

Вярно е, че този ефект не може да се нарече неочакван, тъй като предишни проучвания показват, че след завръщането си на Земята астронавтите изпитват намаляване на сърдечната функция и нарушения на сърдечния ритъм.

Въпреки че някои от тези ефекти изчезват от само себе си с течение на времето, не всички от тях могат да бъдат от голямо значение в случай на дългосрочни космически пътувания, като например полети до Луната и Марс.