Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пластмасата се оказва опасна за репродуктивната функция

25 октомври 2024 г. в 17:05
Последно: 25 октомври 2024 г. в 17:05

Учени от Медицинското училище в Харвард откриха, че често срещаната пластмасова съставка, бензил бутил фталат (BBP), е опасна, защото причинява прекъсвания в ДНК вериги, което води до яйцеклетки с необичаен брой хромозоми. Резултатите от изследването са публикувани в списание PLOS Genetics.

Бензил бутил фталат (BBP) е химикал, добавен към пластмасата, за да подобри нейната гъвкавост и здравина.

BBP се намира в много потребителски продукти като опаковки за храни, продукти за лична хигиена и детски играчки.

По-рано беше доказано, че BBP засяга хормоните и репродукцията, но специфичните му ефекти върху репродукцията остават неизвестни.

В новото проучване изследователите са провели експерименти върху нематода Caenorhabditis elegans (червей), за да проучат ефектите на BBP върху репродуктивните клетки. Те са тествали различни дози BBP и са наблюдавали промени в яйцеклетките.

Оказа се, че BBP, при нива на експозиция, подобни на тези, открити при хората, причинява оксидативен стрес и прекъсвания на ДНК в зародишните клетки, което води до клетъчна смърт и образуване на яйцеклетки с необичаен брой хромозоми.

Резултатите показват, че BBP променя генната експресия, увеличавайки оксидативния стрес и причинявайки сериозно увреждане на ДНК, което намалява качеството и целостта на яйцеклетките.

Учените отбелязват също, че C. elegans метаболизира BBP по същия начин като бозайниците и е изложен на подобни нива, което прави този организъм добър модел за изучаване на ефектите на BBP върху репродукцията при хората.

В допълнение към нарушаването на геномната цялост, учените са открили, че BBP нарушава процеса на мейотична хромозомна сегрегация, което също води до появата на яйцеклетки с грешен брой хромозоми.

Тези промени могат да бъдат критични за репродуктивното здраве и да имат сериозни последствия за бъдещите поколения.

Авторите на изследването подчертават, че тяхната работа демонстрира репродуктивната токсичност на BBP, особено при условия, които са подобни на действителното излагане на човека на въздействието на химикала.