Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Разгадана е тайната на лунното ядро

13 октомври 2024 г. в 10:50
Последно: 13 октомври 2024 г. в 10:51

Астрономи установиха, че ядрото на Луната е подобно на ядрото на нашата планета и това откритие е от голямо значение за разбирането на природата на нашия естествен спътник.

Въпреки близостта си до Земята, Луната все още крие много мистерии, особено що се отнася до нейните дълбини. Ново изследване на френски астрономи, публикувано в списание Nature, дава по-пълна картина на ядрото на Луната, пише Earth.

Използвайки данни от космически орбитални апарати, които обикалят около Луната, учените са установили, че сърцето на нашия спътник представлява топка от твърд метал, която е покрита с външен разтопен слой. Тоест ядрото на Луната е много подобно на ядрото на Земята.

Откритието, че ядрото на Луната е твърдо и има външен разтопен слой, налага преосмисляне на нашето разбиране за магнитното ѝ поле. Откритието също така разкрива как Луната се е формирала в продължение на милиарди години.

Според учените вътрешното ядро ​​на Луната е с плътност, близка до тази на желязото. Радиусът му е приблизително 256 км, а заедно с външната разтопена обвивка – приблизително 360 км.

Авторите на изследването смятат, че Луната и Земята са по-тясно свързани, отколкото се смяташе досега.

Това откритие също може да повлияе на нашето разбиране за Слънчевата система.

Ядрото на Луната е много по-малко и с по-малка плътност от това на Земята, което подчертава значителната разлика в техния състав и термична активност.

Учените смятат, че ядрото на Луната представлява приблизително 1-2% от общата ѝ маса, докато ядрото на Земята съставлява приблизително 15%. Въпреки че и двете ядра са направени предимно от желязо, Луната има по-малко никел и други метали.

Ядрото на Земята контролира движението на литосферните плочи и вулканичната дейност, като оформя ландшафта и поддържа живота на нашата планета. Ядрото на Луната е практически неактивно и следователно спътникът на Земята е останал непроменен в продължение на милиарди години.