Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ето какво може да накара раковите клетки да се самоунищожат

15 август 2024 г. в 15:00
Последно: 15 август 2024 г. в 11:41

Група германски химици от Ruhr-Universität Bochum са постигнали значителен пробив в борбата с рака.

За първи път е бил синтезиран нов кобалт-съдържащ комплекс, който може да инициира процеса на самоунищожение на раковите клетки.

Създаденото вещество активира процес, известен като фероптоза, наскоро открит механизъм за унищожаване на туморни клетки, базиран на натрупването на липидни пероксиди.

Фероптозата обикновено се предизвиква от желязо, но в този случай учените са успели да постигнат този ефект с кобалт. Веществото се натрупва в митохондриите на раковите клетки и генерира реактивни кислородни видове, известни като хидроксидни радикали.

Тези радикали атакуват полиненаситените мастни киселини, което води до образуването на големи количества липидни пероксиди и като следствие, до фероптоза – смърт на туморните клетки.

По време на експерименти учените тествали комплекса върху различни видове ракови клетки и установили, че той забавя растежа на изкуствено отгледани микротумори.

Въпреки успешните резултати обаче, лекарството изисква допълнителни тестове и работа, защото на този етап засяга и здравата тъкан.

Учените обаче са уверени, че веднъж усъвършенствано, тяхното откритие може да се превърне в ефективна алтернатива на традиционните химиотерапевтични методи, предлагайки нов подход към лечението на рака.

Проучването е публикувано в Wiley Online Library.