Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

РНК молекула помага на възпалената рана да заздравее

11 октомври 2024 г. в 22:19
Последно: 11 октомври 2024 г. в 21:23

Човешкото тяло е в състояние да възстанови увредената тъкан, но в някои случаи това отнема много време.

Учени от Китай и Швеция са изследвали механизма на заздравяване на рани и са идентифицирали ключова молекула, която може да ускори този процес.

Въпросната РНК молекула е отговорна за прехода от етап на възпалителна реакция към етап на пролиферация (образуване на нови клетки).

Резултатите от изследването са публикувани в научното списание Nature Communications.

Авторите на публикацията провели експеримент, в който участвали 26 здрави възрастни доброволци.

На тях са направени две или три рани с помощта на тримилиметрова донорска биопсия от кожата на долната част на крака или горната част на седалището.

След това изследователите са взели шест милиметрови тъканни проби от ръба на раната на първия, седмия или тридесетия ден след прилагането.

Оказва се, че РНК молекула, обозначена като lncRNA SNHG26, помага на раната да премине от възпаление към възстановяване.

Именно нейното активиране води до положителни промени във времето.

Снимка: Pixabay

Учените са провели и допълнителен експеримент върху мишки. Целта е била да разберат как идентифицираната молекула взаимодейства с гени, които участват във възпалението и образуването на нова тъкан.

При животни, които нямат lncRNA SNHG26, раните зарастват по-бавно, отколкото при екземпляри, в чиито тела има от веществото.

Това означава, че скоро ще бъде възможно да се разработят нови терапевтични подходи за лечение на остри и хронични рани въз основа на резултатите от изследването.