Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Сахарският пясък е източник на ценни минерали за живота в океана

23 септември 2024 г. в 17:30
Последно: 23 септември 2024 г. в 14:36

Учени от Държавния университет на Флорида и Калифорнийския университет в Ривърсайд са открили, че пясъкът, носен от вятъра от Сахара, осигурява минерали за процъфтяващия живот в Атлантическия океан.

Оказва се, че желязото, свързано с песъчинки и почвени частици в Сахара, става по-биореактивно, тоест достъпно за извличане от организмите, тъй като се транспортира на дълги разстояния.

Това се дължи на химически промени, настъпващи в атмосферата, които правят желязото по-разтворимо и използваемо от фитопланктона.

За своето изследване учените са използвали проби, извлечени от дъното на Атлантическия океан като част от Международната програма за изследване на океана.

Били са избрани четири проби, разположени на различни разстояния от праховия коридор Сахара-Сахел.

Изследователите са анализирали най-горните 60-200 м седименти, натрупани през последните 120 000 години.

Снимка: Pixabay

Използвайки плазмена масспектрометрия, учените са измерили общата концентрация на желязо и неговите изотопи. Те също така са идентифицирали пропорциите на желязото, открити във формите на железен карбонат, хематит и други минерали, които се образуват от по-биореактивни форми на морското дъно.

Потвърдено е, че желязото става по-биореактивно с увеличаване на разстоянието от Африка.

По-голямата част от биореактивното желязо се губи по време на транспортирането и се използва от организмите в горните слоеве на океана.

По този начин ядрата, които са по-близо до Африка, съдържат по-малко биореактивно желязо от тези, които са по-отдалечени, което показва, че желязото се абсорбира активно от фитопланктона, преди да се утаи на дъното.

Резултатите от изследването са публикувани в списанието Frontiers in Marine Science.