Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Съществува ли: Говори се за адски извънземен свят с железен дъжд

10 септември 2024 г. в 12:47
Последно: 10 септември 2024 г. в 12:48

WASP-76b е една от най-странните екзопланети, наблюдавани от астрономите.

Представете си място, на което от едната страна дневната температура се повишава до над 2 хиляди градуса, а от другата пада железен… дъжд, пише ScienceAlert.

Тази планета е приливно заключена към своята звезда – на нея бушуват жестоки ветрове. Те съдържат голям брой железни атоми, които се издигат от долните слоеве на атмосферата към горните.

Много от откритите екзопланети са газови гиганти като Юпитер или Сатурн, останалите са малки скалисти планети.

Екзопланетата WASP-76b получи сериозно внимание напоследък.

Супер горещият газов гигант се намира на 650 светлинни години от Земята по посока на съзвездието Риби. Планетата е открита през 2013 г., а орбитата ѝ е много близо до звездата-домакин. Прави обиколка само за 1,8 земни дни.

Тази близост до звездата е основната причина за невероятните дневни температури. WASP-76b е толкова гореща, че желязото се изпарява, след което кондензира от нощната страна на планетата и пада като железен дъжд.

Астрономи от Женевския университет се опитаха да разберат какви механизми управляват атмосферата. Миналата година там бе забелязана дъга.

Екипът реши да разгледа по-отблизо дневната страна на WASP-76b, където температурите са най-високи. Като част от изследването учените са използвали спектрографа ESPRESSO, който е инсталиран на телескоп, принадлежащ на Европейската южна обсерватория.

Екипът е успял да анализира спектъра на видимата светлина на планетата, което позволява да бъде разбран нейния химичен състав.

Вселена Наука