Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Създадоха уникална технология за визуализация на мозъка

1 октомври 2024 г. в 22:00
Последно: 1 октомври 2024 г. в 17:46

Нашият мозък е най-сложната структура в познатата ни Вселена и учените са прекарали стотици години, за да го изучават задълбочено. Новата им разработка обаче може значително да ускори този процес и да открие нови методи за лечение на различни заболявания.

Техниката съчетава моносинаптично проследяване на вируса на бяс с едноклетъчна транскриптомика, което позволява на учените да картографират сложни невронни вериги, които преди това бяха извън сферата на научната фантастика за визуализиране, пише ScienceDaily.

Изследователи от Института Salk разкриха системата за проследяване на бяс с единичен транскриптом (START).

Методът позволява на изследователите да проучат как са свързани различни подтипове инхибиторни неврони в мозъчната кора, което потенциално може да доведе до по-прецизни лечения за неврологични разстройства.

Тези резултати представляват голяма стъпка напред в разбирането на сложната архитектура на мозъка.

START позволява на изследователите да станат първите, които картографират транскриптомната свързаност на подтипове инхибиторни неврони в мозъчната кора.

Инструментът предоставя подробен план на части от мозъка, като ръководство за сложна машина, каза Едуард Калауей, професор, и Винсент Дж. Коутс, председател на молекулярната невробиология в Salk Institute.

Екипът вярва, че по-доброто разбиране на невронните подтипове ще улесни разработването на целеви терапевтични средства, които могат да предложат по-ефективни лечения за заболявания като аутизъм и шизофрения, с по-малко странични ефекти от съществуващите подходи.

В изследването си, публикувано в списание Neuron, учените демонстрират силата на START, като го използват за изследване на зрителния кортекс на мишки.

Те са открили около 50 различни подтипа инхибиторни неврони и са идентифицирали ясни модели на връзки между тях и възбуждащите неврони.

Такава резолюция преди това не беше възможна с помощта на други методи за картографиране.

Такова картографиране с висока разделителна способност отваря нови възможности за разбиране как специфични невронални подтипове влияят върху мозъчните функции като съня и как могат да бъдат използвани за терапевтични цели в бъдеще.

В бъдеще изследователите планират да разработят вирусни вектори и технологии за редактиране на гени, за да насочат по-точно специфични популации от неврони.