Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Смъртоносна болест застрашава Антарктида

11 септември 2024 г. в 10:35
Последно: 11 септември 2024 г. в 10:05

Учените са сериозно обезпокоени от нашествието на вируса на птичи грип (HPAIV), смятайки че фауната в Антарктида е наистина застрашена, пише ScienceAlert.

Щамът H5N1, по-специално 2.3.4.4b, причини хаос в Европа, Северна и Южна Америка, а сега си проправя път в недокоснатата досега екосистема на Антарктика.

Последните доклади от British Antarctic Survey (BAS) потвърждават, че щамът е заразил няколко вида птици и бозайници на островите Южна Джорджия, отдалечен район между Аржентина и Антарктика.

Вероятно вирусът е навлязъл в региона чрез мигриращи птици, за които специалистите отдавна се опасяват, че са потенциални носители в изолирани и уязвими екосистеми като тези в Антарктика и субантарктическите региони. Това се казва в проучване, публикувано в списание Nature Communications.

Снимки: Pixabay

Уникалните екосистеми на региона, дом на албатроси и пингвини, сега са под екзистенциална заплаха.

Началото на тази криза бе поставено на 17 септември 2023 г., когато изследователи обърнаха внимание на необичайното поведение на гигантския буревестник. До началото на декември вирусът се е разпространил сред южните морски слонове и антарктическите морски тюлен. Значителен брой трупове на птици и бозайници са дали положителен тест за HPAIV H5N1.

Ситуацията ескалира, когато през март 2024 г. проучване съобщи за предполагаеми случаи на H5N1 при прингвини на Адели и пингвини полицаи на Антарктическия полуостров, което потвърждава информациите, че вирусът е навлязъл на континента.

Последствията биха били наистина ужасни, особено за видовете, които вече са под натиск и заплаха от изменението на климата и човешката дейност.

В Южна Америка, където дивите животни не са се сблъсквали преди с такъв високопатогенен вирус, смъртността сред някои видове достига 40 процента.

Научната общност призовава за спешни действия за наблюдение и ограничаване на разпространението на HPAIV в тези уязвими региони.

Потенциалната загуба на видове в Антарктида може да има широкообхватни последици не само за биоразнообразието, но и за глобалния екологичен баланс, предвид взаимосвързания характер на екосистемите по света, казват експертите.