Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Сондата „Хера“ на ЕКА се отправя по следите на астероида, отклонен от НАСА

4 октомври 2024 г. в 21:32
Последно: 4 октомври 2024 г. в 17:38

Ударен от космически апарат на НАСА, астероидът Диморфос ще бъде изследван от европейската сонда „Хера“, чието изстрелване е насрочено за понеделник. Целта е специалистите да узнаят как да се предпазим от евентуална бъдеща заплаха, предава АФП.

Космическият апарат ДАРТ (DART) на НАСА умишлено удари през 2022 г. астероида Диморфос (Диморф) – спътник на по-голям астероид, наречен Дидимос (Дидим).

Целта на този тест беше да се провери идеята за отклоняване на астероид от траекторията му и спасяване на Земята от евентуален сблъсък.

„Ако в случая става въпрос за естествен риск сред „най-малко вероятните“, ние имаме предимството да можем да предприемем действия, за да се предпазим от него“, заяви Патрик Мишел, научен ръководител на мисията „Хера“.

Астероидът Диморфос, който в момента на удара се е намирал на около 11 милиона километра от Земята, е с диаметър около 160 м и не представлява опасност за нашата планета.

Удряйки Диморфос, космическият апарат на НАСА успя да го отклони, намалявайки орбитата му с 33 минути.

Остава неизвестно обаче какви са ефектите от удара върху малкия астероид.

Струваща 363 милиона евро и оборудвана с 12 инструмента, сондата „Хера“ ще носи два наноспътника – „Ювентас“ и „Милани“.

„Ювентас“ ще се опита да кацне на Диморфос в първи по рода си опит за кацане на такъв малък обект. Оборудван е с нискочестотен радар и гравиметър за изследване на структурата на астероида и измерване на гравитационното му поле.

Вторият наноспътник ще изследва състава на Диморфос с помощта на мултиспектрална камера и детектор за прах.

Сондата „Хера“ трябва да бъде изстреляна в понеделник от Кейп Канаверал (САЩ) с „Фалкон-9“ на „Спейс Екс“.

Европейската космическа агенция се надява да получи зелена светлина от американския регулаторен орган до неделя.

Прозорецът за изстрелването на „Хера“ продължава до 27 октомври.