Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тау протеинът предпазва мозъка от увреждане и оксидативен стрес

2 септември 2024 г. в 11:30
Последно: 2 септември 2024 г. в 09:47

Проучване, проведено от американски учени, открива важна защитна функция на тау протеина в мозъка.

Докладът, публикуван в Nature Neuroscience, показва, че тау протеинът, известен с ролята си при невродегенеративни заболявания (болест на Алцхаймер), има положителен ефект и върху здравето на мозъка.

Тау протеинът помага на невроните да се справят с уврежданията, причинени от излишък на реактивни кислородни видове (ROS) или свободни радикали.

Тези реактивни кислородни видове насърчават образуването на токсични липидни пероксиди (LPO) в невроните, които след това се поемат и обработват от глията.

Учените са открили, че излишъкът от тау в глията нарушава съхранението и разграждането на LPO. Това може да доведе до увреждане на невроните.

Снимка: Freepik

Използвайки модели, включително мухи и плъхове, изследователите са установили, че нормалната тау функция е необходима за образуването на липидни капчици в глията. Те предпазват от токсични LPO.

При отсъствието на тау протеин, мухите имат двигателни увреждания и по-кратък живот, което може да бъде частично коригирано от антиоксиданта N-ацетилцистеинамид.

Тези резултати подчертават значението на тау протеина за защита на мозъка от оксидативен стрес и могат да отворят нови пътища за лечение на невродегенеративни заболявания.