Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Телескопът „Джеймс Уеб“ наблюдава уникалната атмосфера на екзопланета

25 септември 2024 г. в 11:45
Последно: 25 септември 2024 г. в 11:07

Международен екип от изследователи, използвайки космическия телескоп „Джеймс Уеб“, е наблюдавал уникалната атмосфера на екзопланетата WASP-107b. Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature Astronomy.

Екзопланетата WASP-107b е с размерите на Юпитер, но масата ѝ е само една десета от тази на газовия гигант. Уникална характеристика на тази екзопланета е асиметрията изток-запад в атмосферата, което показва значителни разлики между двете ѝ полукълба.

За да получат тези данни, изследователите са използвали трансмисионна спектроскопия с помощта на космическия телескоп. Този метод позволява да бъде анализиран съставът на атмосферата на планетата чрез промени в светлинния спектър по време на транзит, когато планетата минава пред своята звезда.

Данните са били събрани с невероятна прецизност, което е направило възможно разграничаването на сигналите, идващи от различни страни на екзопланетата.

Учените са успели да проучат в детайли състава на атмосферата, облачността, температурата и химичните процеси, протичащи в нея.

WASP-107b има сравнително ниска плътност и слаба гравитация.

Екзопланетата има температура от около 476 градуса по Целзий, което я поставя в междинната категория между планетите от нашата слънчева система и най-горещите екзопланети.

Получените данни дават възможност да бъде по-добре проучен климатът и атмосферната динамика на екзопланетите.