Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Торфищата около река Амазонка са по-малко, отколкото сме предполагали

30 юли 2024 г. в 10:20
Последно: 30 юли 2024 г. в 09:26

Международен екип от изследователи разработи нова карта, от която става ясно, че има по-малко торфища в районите около река Амазонка, отколкото изследователите смятаха преди.

Това е първата карта с висока разделителна способност, базирана на полеви данни, която показва степента на разпространение на торфищата около Амазонка.

Изследването ще помогне да се оцени по-добре уязвимостта на тези екосистеми към изменението на климата и човешкото въздействие. То е публикувано в списание Environmental Research Letters.

Торфищата са влажни екосистеми, които натрупват растителни остатъци в продължение на хиляди години.

Те съхраняват огромни количества въглерод, така че играят важна роля в регулирането на климата.

Оказва се, че торфищата, често срещани в басейна на река Амазонка, не са били достатъчно проучени.

Сега международен екип от учени е събрал данни от 2413 наземни сензора за торф в Амазонка.

Изследователите са комбинирали тези данни със сателитни изображения и са създали компютърен модел. Програмата установила, че в басейна на река Амазонка площта на торфищата е 251 хиляди квадратни километра. Това е територия, по-голяма от Белгия, но с 30% по-малко от предишните оценки. В същото време в северната част на Перу, Боливия, има много торфени блата.

„Имайки предвид тези нови факти, политиците и изследователите ще бъдат по-добре подготвени при разработването и прилагането на стратегии за опазване и устойчиво управление на торфищата. Както и за предотвратяване освобождаването на трупан с хиляди години CO2, което би имало катастрофални последици за глобалния климат“, казва Еуридис Онорио Коронадо от Кралските ботанически градини на Кю.

Торфищата на Амазонка са изправени пред редица заплахи: изменение на климата, обезлесяване и отводняване на влажни зони за селско стопанство.

Ново изследване ще помогне да се идентифицират областите, които са най-застрашени, за да бъдат предпазени от човешкото влияние.

Така учените ще могат да разберат по-добре ролята, която играят торфищата в екосистемата на Амазонка.