Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Учени идентифицираха лекарство, забавящо биологичното стареене при примати

15 септември 2024 г. в 12:30
Последно: 15 септември 2024 г. в 10:55

Група китайски изследователи са провели експеримент, изучаващ ефектите на метформин върху процеса на стареене при примати. Резултатите от това изследване са представени в научното списание Cell.

По време на експеримента учените са наблюдавали група от 30 възрастни мъжки макаци Cynomolgus. Дванадесет от тях са получавали ежедневно метформин, лекарство, широко използвано за лечение на диабет тип 2. Останалите 18 маймуни са били контролна група.

Изследването, продължило 40 месеца, е събрало значително количество данни за дългосрочните ефекти на лекарството.

През целия период на изследване биолозите са взели тъканни проби от различни органи, направили са ядрено-магнитен резонанс на мозъка и са оценили физическото и когнитивното състояние на маймуните с помощта на специални тестове.

Резултатите показват, че метформинът има положителен ефект върху много системи на тялото на макаците.

При животни, получаващи лекарството, се наблюдава забавяне на процесите на биологично стареене в органи като бъбреци, бели дробове и кожа.

Най-впечатляващият ефект обаче се наблюдава в мозъка. Невронната активност при маймуни, лекувани с метформин, е в съответствие с тази на животни с шест години по-млади.

Изследователите са установили също, че лекарството стимулира производството на протеина NRF2 в клетките на тялото. Този протеин играе важна роля в защитата на клетките от увреждане, причинено от оксидативен стрес и възпаление, пише Planet Today.

Констатациите са в съответствие с предишни проучвания, проведени върху други животински видове като гризачи, мухи и червеи.