Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Учени от Китай създадоха първата цветна карта на Марс

9 септември 2024 г. в 09:57
Последно: 9 септември 2024 г. в 09:57

Първата по рода си цветна карта на Червената планета, много детайлна и с реалистични цветове, е разработена с помощта на данни, получени от мисията Tianwen-1, стартирала през 2020 г.

Мисията включваше орбитален апарат, марсоход и няколко камери с висока и средна разделителна способност за детайлно заснемане на повърхността на Марс.

Картата е базирана на 14 800 изображения на повърхността на Червената планета с резолюция 76 метра на пиксел. Орбиталният апарат прави снимки от различни ъгли за период от близо четири години (1300 дни).

Оптичните данни и радарната информация са позволили на изследователския екип да разбере по-добре геологията на Марс и да проучи подземните структури на планетата.

Една от най-трудните задачи за учените от Китайската академия на науките е била точната цветова корекция на изображенията. Тя изисква подравняване на цветовете.

Факт е, че изображенията са получени под различни ъгли на излъчване, както и през атмосферните слоеве на Марс.

Процесът на корекция на цветовете включва калибриране спрямо референтни данни, получени по време на други мисии, и обединяване на изображения.

Резултатът е „безшевна мозайка“, в която отклоненията между изображенията са намалени до по-малко от един пиксел.

Основната цел на мисията Tianwen-1, изстреляна от Китайската национална космическа администрация, беше изследване на атмосферата, топографията и климата на Марс, подготовка за бъдещи научни мисии.

Полученият картографски продукт може да послужи като основа за създаване на глобална карта на Червената планета. И е от голямо значение за бъдещи роботизирани и пилотирани мисии.

С помощта на цветна карта учените ще могат да избират безопасни места за кацане и изследване.

Подобна подробна карта ще служи като важен инструмент и на геолозите. С нейна помощ те ще могат да наблюдават промените в топографията и характеристиките на повърхността с много по-голяма точност.