Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Показват го през октомври: Един от най-редките минерали, открит тази година

6 август 2024 г. в 10:41
Последно: 6 август 2024 г. в 11:00

По време на рутинен преглед и дигитализация на голяма колекция от минерали служители на Баварската агенция по околна среда в Германия са открили един от най-редките минерали в света: хумболтин.

До това неочаквано откритие се стигнало благодарение на писмо, написано на ръка, от 1949 г., съхранявано в кутия. В него се говори за наличието на хумболтин във въглищни пластове край Швандорф, съобщава Good.

LfU обяви откритието си в прессъобщение още през януари 2024 г., а подробните резултати ще бъдат публикувани в списание Geologica Bavarica.

Едно обикновено писмо буквално революционизира познанията на учените за редките минерали.

Хумболтинът е рядък минерал, съставен от желязо и оксалова киселина. Прилича на малки призматични кристали. Цветът му варира от кехлибарено-жълт до лимонено-жълт и обикновено се образува във въглищни находища и по-рядко в гранитни пегматити и хидротермални находища.

Поради своята рядкост и малък размер на кристалите хумболтинът не се използва широко в практиката.

Въпреки това представлява голям интерес за колекционери на минерали и изследователи.

Колекционерите го ценят заради уникалния му състав и красиви цветове.

Идентифициран е за първи път от германския минералог Август Брайтхаупт и е кръстен през 1820 г. от перуанския геолог Мариано Едуардо де Риверо и Устарис в чест на Фридрих Хайнрих Александър фон Хумболт, виден немски натуралист и изследовател.

Отделът по геология на LfU, ръководен от Роланд Айххорн, потвърди идентичността на минерала с помощта на рентгенов дифрактометър и химичен анализ на проба с размер приблизително на лешник.

Възстановеният екземпляр ще бъде изложен Мюнхен през октомври 2024 г. по време на водещото събитие в Европа за минерали, вкаменелости, скъпоценни камъни и бижута.