Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Откриха изгубен континент, образуван преди 60 милиона години

23 юли 2024 г. в 17:15
Последно: 23 юли 2024 г. в 17:15

Учени от британския университет в Дарби са открили случайно участък от 250 мили земя под пролива Дейвис, между Канада и Гренландия, докато са изучавали тектоничните движения на плочите в района, пише Daily mail.

Екипът предполага, че протомикроконтинентът се е отделил от Гренландия след тектоничен разлом между страната и Канада, който го е разделил на две преди около 118 милиона години.

Учените са използвали комбинация от данни за дебелината на земната кора от гравитационни карти, данни за сеизмично отражение и тектонично моделиране на плочите.

Гравитационните карти съдържат информация за плътността на скалите, дълбочината и разпространението на скалите, които са източник на аномалии.

Учените са се фокусирали да разберат как се е образувала аномалията в земната кора, създавайки реконструкция на тектонични движения, продължили приблизително 30 милиона години.

„Техниките за картографиране направиха възможно да се проследи как движенията на морското дъно са се променили в продължение на милиони години и да се идентифицира изолирана област от сравнително дебела континентална кора, която беше отделена от Гренландия по време на наскоро признатата фаза на разширяване [изток-запад] по протежение на запад Гренландия“, казват експертите.

Учените отбелязват, че проливът Дейвис е една от най-големите концентрации на известни разломни структури с отчетливи промени в движението на плочите, които биха могли да помогнат да се разбере как се формират микроконтинентите.

Изследователите се надяват, че тяхното откритие ще помогне да се разбере как се формират други протомикроконтиненти по света. Включително микроконтинента Ян Майен в североизточна Исландия и Гулден Драак, край бреговете на Западна Австралия, пише Phys.org.

Процеси