Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Учените измислиха начин: Марс може да бъде годен за живот

8 август 2024 г. в 13:00
Последно: 8 август 2024 г. в 10:07

Ако човечеството търси друг дом, Марс е може би най-добрият избор, смятат изследователи.

Сега Червената планета е студена пустиня. Но в далечното минало, както показват изследванията, на повърхността ѝ е имало реки и езера с течна вода.

Авторите на изследване, публикувано в списание Science Advances, предлагат да бъде използван изкуствено създаден прах, за да бъде превърнат Марс в обитаем дом, пише The Economist.

От десетилетия насам учени и писатели на научна фантастика обсъждат идеи, които биха помогнали за връщането на Марс към по-топлия му климат. В основата на всички концепции стои идеята атмосферата на Марс да се напълни с огромно количество парникови газове, за да се повиши температурата и да се разтопи подземния воден лед.

Някои дори предлагат да бъдат използвани ядрени експлозии за тази цел.

Но авторите на ново проучване предлагат доста по-прост метод.

Учените смятат, че е необходимо да се напълни атмосферата с червен, изкуствено създаден прах.

Това ще позволи на Марс да се нагрее до такава степен, че по-голямата част от водния лед под повърхността ще се стопи. Авторите смятат, че това трябва да се случи през лятото на Червената планета.

Прахът трябва да се състои от малки метални частици, всяка с дължина около девет милионни от метър. Този размер е избран специално, защото гарантира, че частиците прах ще отразяват топлината върху повърхността на планетата. Запълването на атмосферата на планетата с 30 л прах в секунда може да повиши средната температура на Марс с 30 градуса по Целзий или повече – за десетилетия, показват симулации.

Но това изисква огромно количество прах.

Независимо от метода, учените са на мнение, че Марс действително може да бъде трансформиран и процесът вероятно ще бъде по-прост, отколкото сега ни изглежда.