Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Учените успяха да измерят амбиполярното поле на Земята за първи път

30 август 2024 г. в 18:30
Последно: 30 август 2024 г. в 16:57

Международен екип от учени успя да измери амбиполярното електрическо поле на цялата планета за първи път, използвайки наблюдения от суборбиталната ракета на НАСА, изстреляна като част от мисията Endurance.

Амбиполярното електрическо поле задвижва изтичането на земната атмосфера в космоса през полярните региони, потвърждавайки наблюденията, направени от учени през 60-е години на миналия век, когато космически кораби откриха поток от частици, изтичащ от атмосферата на полюсите.

Този поток, известен като „полярен вятър“, беше мистериозен, защото частиците в него бяха студени, но се движеха със свръхзвукова скорост.

Очакваше се, че такова движение на частиците може да се обясни с наличието на слабо електрическо поле, но досега съществуването му беше само теория.

На 11 май 2022 г. ракетата Endurance, изстреляна от архипелага Свалбард в Арктика, успя да открие промяна в електрическия потенциал от само 0,55 волта. Тази много малка стойност беше достатъчна, за да обясни как едно амбиполярно поле е способно да изхвърля водородни и кислородни йони в космоса, което им позволява да се движат със свръхзвукови скорости.

Водородните йони, най-често срещаният тип частици в полярния вятър, изпитват външната сила на това поле, 10,6 пъти силата на гравитацията. По-тежките кислородни йони на същата височина, потопени в това поле от половин волт, тежат наполовина по-малко.

Като цяло амбиполярното поле кара йоносферата да остане по-плътна на по-високи височини, отколкото би била без него.

Резултатите от проучването потвърждават, че амбиполярното поле играе важна роля в еволюцията на земната атмосфера и вероятно съществува на други планети с атмосфера, като Венера и Марс.

Изследователите планират да проучат как това поле е оформило нашата планета и какви аналогии могат да бъдат направени с други небесни тела, пише списание Nature.