Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Утре погледнете към небето: Луната ще закрие Сатурн

20 август 2024 г. в 16:00
Последно: 20 август 2024 г. в 14:07

Сутринта на 21 август тази година Луната ще закрие планетата Сатурн. Събитието може да бъде видяно от България, ако проявявате интерес и обичате да гледате нагоре към планените и звездите.

Това съобщи физикът Пенчо Маркишки за БТА. И поясни, че закриванията (окултации) на планетите от Луната имат сложна периодичност, тъй като се определят както от наклона на орбитата на дадената планета спрямо еклиптиката, така и от наклона и ориентацията на лунната орбита.

Орбитата на Луната бавно променя своята ориентация в пространството.

Накрая, но не на последно място по важност, е географската ширина на наблюдателя, коментира Маркишки.

„Тъй като Луната е сравнително близък обект, от географската ширина и от свързания с нея паралакс зависи дали изобщо ще можем да наблюдаваме закриване на дадена планета, или за нас явлението ще бъде само съединение (видимо сближаване) с Луната”.

По време на окултацията на Сатурн Луната ще бъде с 97 процент осветен диск (1,4 дни след пълнолуние) и с ъглов диаметър 33′ 21″.

Тя ще закрие планетата с осветената си страна, но вече настъпилата дневна светлина ще затрудни наблюденията. Сатурн ще бъде с яркост 0,7 mag и с ъглов диаметър 19,1″, уточни физикът.