Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В Хърватия откриха потънал кораб със съкровище на борда

25 юли 2024 г. в 15:00
Последно: 25 юли 2024 г. в 14:10

Археолози от Хърватския международен център за подводна археология (ICUA) откриха истинско съкровище на борда на потънал кораб от XVI век, пише IFLScience.

Край южния бряг на Истрия, недалеч от нос Каменяк, е потънал ветроход, въоръжен с английски оръдия. Учените предполагат, че корабът е станал жертва на бурното море.

Морският съд е превозвал различни стоки, включително керамични съдове, цветни стъклени мъниста и стъклени купи.

По време на последните проучвания археолозите са открили товар от медни тръби на борда на кораба. Според учените през XVI век този тип тръби са били изключително редки и много скъпи.

Лука Бекич от ICUA коментира, че по надписите върху тръбите са разбрали, че те са произведени Страсбург, Франция, и град Лайден, Холандия. Най-добре запазеният екземпляр носи латинския надпис „LVGDVNY BATAVORVM“, което е името на Лайден.

Допълнителен анализ разкрива, че корабът е холандски и е търгувал между Лайден, Венеция и Константинопол.

По време на разкопките са открити и други артефакти, които някога са били част от самия кораб: дървени конструкции, парчета въжета и дървени макари.

Открити са и три оръдия, които ще останат на място, докато учените не намерят безопасен начин да ги извадят на повърхността.

Изследователите използват цифрови технологии, включително фотограметрични модели, за да документират сегменти от кораба, които вече са били проучени. Това ще помогне да бъде създадена по-пълна картина на корабокрушението.