Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В съзвездието Риби беше открита необичайна планета

9 октомври 2024 г. в 13:00
Последно: 9 октомври 2024 г. в 14:45

Международен екип от учени изследва атмосферата на необичайната планета GJ 9827 d. Намира се в съзвездието Риби на разстояние 98 светлинни години от Земята.

Наблюденията показват, че атмосфера ѝ съдържа висока концентрация на тежки молекули, включително значителни количества водна пара. Поради това GJ 9827 d беше наречена „светът на парата“.

GJ 9827 d е около два пъти по-голяма от Земята.

Това е най-малката известна екзопланета с потвърдена атмосфера – преди подобни изследвания бяха извършени върху газови гиганти, сравними по размер с Юпитер и Нептун.

Според изследването водородът не е основният компонент в атмосферата на GJ 9827 d. По молекулно тегло е по-близо до атмосфери, богати на въглероден диоксид или азот.

Тъй като GJ 9827 d е близо до своята звезда, атмосферата ѝ вероятно е смес от газ и гореща, плътна материя. Но няма отделни слоеве или облаци.

Температурата на повърхността е около 350 градуса по Целзий, което я прави негодна за живот.

Откритието обаче е важна стъпка напред в търсенето на обитаема среда, отбелязват астрономите.

„GJ 9827 d е първата планета, на която открихме атмосфера, богата на тежки молекули, както на земните планети в Слънчевата система, и първият потвърден пример за парен свят от дълго време“.

Учените възнамеряват да продължат изследванията, за да разкрият нови компоненти на атмосферата на екзопланетата, съобщава Astrophysical Journal Letters.