2 септември 2025 г. в 18:30 Последно: 2 септември 2025 г. в 21:31
Японската компания Japan Engine Corporation (J-ENG) представи първия в света търговски морски двигател, работещ с амоняк, който е способен значително да намали емисиите на парникови газове и да промени корабоплавателната индустрия.
Моделът 7UEC50LSJA-HPSCR е оборудван със седем цилиндъра с диаметър 50 см и система SCR за високо налягане (селективна каталитична редукция), която намалява емисиите на азотни оксиди с помощта на катализатор и урея.
Двигателят може да работи както с амоняк, така и с мазут, което го прави двугоривен и улеснява прехода към екологично чисто гориво, без да се налага отказ от традиционното.
„J-ENG е изключително щастлива и горда, че може да предостави на клиентите си безопасен и надежден двигател, изпреварвайки останалия свят благодарение на внимателно планирана дългосрочна програма за развитие“, заявиха от компанията.
Двигателят е преминал изпитания под наблюдението на водещи играчи в индустрията, включително NYK Line, Nihon Shipyard, Japan Marine United Corporation.
Планира се кораб с този двигател да влезе в търговска експлоатация през 2026 г.
Това ще бъде първият в света пълноразмерен кораб, задвижван с амоняк.
Разработката на двигателя се основава на над 1000 часа изпитания на едноцилиндров прототип на амонячен двигател, проведени от май 2023 г. до септември 2024 г.
Резултатите са позволили оптимизиране на изгарянето на горивото, предотвратяване на изтичания на амоняк и осигуряване на безопасността на екипажа.
Пълномащабната версия е преминала 700 часа тестове от април до септември 2025 г.
Включително работа в двугоривен режим, анализ на емисиите и проверка на устойчивостта в реални условия.
По време на изпитанията при максимално натоварване двигателят е отделял само около три части на милион диазотен оксид (N₂O).
За сравнение, при обикновените морски двигатели този показател е над десет пъти по-висок, което означава намаление на емисиите с над 90%.
Също така, нивото на азотни оксиди (NOx), които причиняват киселинни дъждове и смог, се е оказало два пъти по-ниско в сравнение с традиционните двигатели на мазут.
При това практически целият амоняк изгаря напълно, а неизгорелите му остатъци в емисиите са близки до нула. Това е постигнато благодарение на съвременните системи за пречистване.
Двугоривната конфигурация прави прехода към амоняк плавен и безопасен.
Амонякът е безвъглеродно гориво при изгаряне, а използването му в морския транспорт ще позволи значително намаляване на въглеродния отпечатък на индустрията.
J-ENG разработва и по-голям двигател с диаметър 60 см, който ще бъде готов за употреба през 2028 г.
Проектът е част от инициативата „Кораби от следващо поколение“ на Фонда за зелени иновации NEDO.
Целта е намаляване на емисиите в корабоплаването и постигане на въглеродна неутралност на Япония до 2050 г.
„Този двигател ще се превърне в движеща сила за корабоплавателната индустрия на бъдещето, допринасяйки за ранното внедряване на технологии и широкото разпространение на екологични кораби“, подчертаха от компанията.
Освен екологичните предимства, технологията осигурява и високо ниво на безопасност.
Сложни системи за мониторинг следят за безопасната обработка на амоняка на борда, предотвратяват изтичания и осигуряват контрол върху работата на всички цилиндри.
Освен това двигателят запазва производителността и надеждността, характерни за корабните дизели на J-ENG, което го прави напълно готов за търговска експлоатация.