Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Японски учени с нов метод за пречистване на въздуха и почвата

23 август 2024 г. в 12:00
Последно: 23 август 2024 г. в 14:59

Японски учени са разработили филм от метало-органични рамки – съединения, в които металите и органичните вещества образуват единна кристална структура.

С помощта на различни концентрации на оцетна киселина и натриев ацетат авторите на новия проект успяват да контролират растежа на кристалите, тяхната еднородност и форма.

Така учените получават тънък филм с набор от малки пори, които пропускат светлината. В бъдеще тънките слоеве позволяват по-ефективно почистване на въздуха, водата и почвата от тежки метали и други замърсители, пише списание Nanoscale, публикувало изследването.

Тънките филми от метало-органични рамки могат потенциално да бъдат използвани за решаване на екологични проблеми, например за съхранение на водород и улавяне на въглерод.

Учените са използвали модулатор – вещество, състоящо се от смес от разредена оцетна киселина и натриев ацетат. Изследователите са отгледали кристали върху меден субстрат, контролирайки тяхната хомогенност и еднаква форма, използвайки различни концентрации на модулатора.

„Тънките филми, направени в хода на това изследване, имат много малки пори, които позволяват на светлината да преминава безпрепятствено през тях. Предполагаме, че получените материали ще бъдат използвани като оптични сензори, оптични елементи и прозрачни газови адсорбционни листове, които променят оптичните свойства по време на абсорбцията на тези или други газове“, обяснява Кенджи Окада, съавтор на изследването от Osaka Metropolitan университет, Япония.

Молекулярната адсорбция е процес, при който молекули на вещества са „седнали“ върху повърхността на твърд материал. Адсорбцията позволява пречистване на въздуха, водата и почвата от тежки метали и други замърсители.

Химия