Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

За първи път: Електрическа лодка прекоси Средиземно море, плавайки от Европа до Африка

30 май 2025 г. в 08:53
Последно: 30 май 2025 г. в 08:53

Candela C-8 Polestar Edition завърши 44-километровото си пътешествие през Гибралтарския проток, доказвайки, че електрическите лодки са подходящи не само за езера и пристанища, но и за открито море.

Лодката използва 80% по-малко енергия и може да измине повече от 100 км с едно зареждане. Пътуването е струвало само 8 евро – повече от десет пъти по-евтино, ако беше с гориво.

Фирмата, разработила лодката, вече е пуснала на вода електрическия ферибот P-12 в Стокхолм и планира да пуска такива плавателни съдове по кратки маршрути в Средиземно море.

Candela C-8 Polestar Edition е подобрена версия на C-8, създадена в сътрудничество с производителя на електрически автомобили Polestar. Има батерия от 69 kWh и бързо зареждане – до 80% за половин час.

Със скорост от 41 км/ч може да преплува 106 км.

Катерът е снабден с подводни крила, които повдигат корпуса над водата по време на ускорение. Самите те, контролирани от компютър, остават във водата.

Този дизайн позволява на C-8 да използва 80% по-малко енергия от традиционните аналози. В момента това е електрическата лодка с най-дълъг пробег и най-бързо зареждаща се в света.

Главният изпълнителен директор на Candela, Густав Хаселског, лично пилотира C-8 през Гибралтарския проток от Сотогранде, Испания, до Сеута, Северна Африка.

Пътуването от 44 км отне малко повече от час – същото като обикновен бърз ферибот, но с далеч по-малка консумация на енергия и без вредни емисии.

При пристигането си в Сеута, лодката се презареди и се върна обратно още същия ден.

Гибралтарският проток е известен със силните си течения и бурното море на границата между Атлантическия океан и Средиземно море.

С този тест Candela искаше да покаже, че бъдещият им електрически ферибот на подводни криле P-12 е подходящ за нови маршрути.

След като демонстрира, че C-8 може да се справи със Средиземно море, Candela вече е готова да обслужва кратки фериботни маршрути в региона. В момента тук работят големи дизелови фериботи, които замърсяват околната среда.

Цялото пътуване през Гибралтарския проток е изисквало само 40 kWh електроенергия – това е около 8 евро или 9 долара. Бензинова лодка, която плава до Кандела, използва 50 литра бензин, което струва 90 евро или 102 долара.

Категории на статията:
Иновации