Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Загадъчните пещери на Мадагаскар повдигат нови въпроси

13 септември 2024 г. в 21:21
Последно: 13 септември 2024 г. в 21:22

Тайната на произхода на Теника, скален комплекс, открит в южната част на Мадагаскар през първата половина на XX век, вълнува въображението на учените.

Международен екип от археолози сподели своите наблюдения в статия, публикувана в списание Azania: Archaeological Research in Africa.

Експертите са стигнали до извода, че нишите и пещерите, издълбани в скалите на отдалечената планинска верига Исало, напомнят на архитектурата на зороастрийските некрополи, разположени на територията на днешен Иран.

Може би Теники е построен от зороастрийците, пристигнали в Мадагаскар в края на първото и в началото на второто хилядолетие от н.е.

Скалните образувания нямат аналог нито в Мадагаскар, нито по цялото крайбрежие на Източна Африка.

Мястото е доста отдалечено и пусто, разположено на повече от 200 км от брега. Комплексът е разположен в суха речна долина с форма на амфитеатър, образувана в следствие на почвена ерозия.

Радиовъглеродното датиране показва, че сградите датират от 10-12 в. след Хр. Но в Теники са открити и керамични артефакти от Китай и Югоизточна Азия, датиращи от 10-14 в., което говори за добре развити търговски връзки между местните жители.

Учените сравняват находките с комплекси, които съществуват в Иран, особено в южната му провинция Фарс, близо до брега на Персийския залив.

Вероятно, смятат експертите, скалната архитектура на Теника е част от бивш некропол, основан от зороастрийци, пристигнали в Мадагаскар. За да потвърдят или опровергаят тази хипотеза, учените възнамеряват да продължат археологическите изследвания.