Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо температурата във високите части на Земята винаги е по-ниска

30 юли 2024 г. в 15:45
Последно: 30 юли 2024 г. в 14:42

Добре известно правило е, че колкото по-високо се изкачваме над морското равнище, толкова по-студено става.

Някои хора все още се чудят защо това е така. И си задават въпроса защо върховете на планините са покрити със сняг, а температурата на тях винаги е по-ниска, въпреки факта, че са по-близо до Слънцето, пише IFLScience.

Може да си мислите, че в планините, които се намират по-близо до Слънцето, трябва да е по-горещо, но реално надморската височина влияе върху енергията, която получаваме от Слънцето.

Топлината, която усещаме на Земята, не идва директно от Слънцето, а е резултат от слънчевата радиация, излъчвана от него и взаимодействаща с частиците на нашата планета.

Слънцето се намира на 151,88 милиона километра от Земята. Това разстояние влияе върху температурите, измерени на различните планети, но разликата едва ли ще бъде забележима в местата с различна надморска височина на самата планета. Например, внушителната височина на Еверест от 8849 метра бледнее в сравнение с разстоянието от Слънцето до Земята.

Всъщност причината високите планини да са по-студени се крие във факта колко по-плътна е атмосферата на морското равнище в сравнение с тази в по-високите точки.

Например, на Еверест атмосферното налягането е около една трета от налягането на морското равнище.

Когато въздухът се нагрее, той се разширява и молекулите в него са на по-голямо разстояние една от друга. Въздухът е с по-ниска плътност и се издига нагоре.

Изследователи на НАСА обясняват, че в планините и високите части на Земята е по-хладно, заради т.нар. адиабатно нагряване.

Или с други думи, когато въздухът се издига от ниска към по-висока надморска височина, той се разширява. Въздушните маси, които се намират над него, упражняват по-слабо налягане и температурата му пада.

Когато температурата падне, валежите преминават в сняг. Студеният въздух охлажда земята, а снеговалежите се натрупват, вместо да се топят…