Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо в света има толкова много и различни кактуси

30 август 2024 г. в 12:39
Последно: 30 август 2024 г. в 11:40

Кактусите са едни от най-разнообразните растения на планетата. От гигантското сагуаро, което може да достигне 18 метра височина, до мъничката Blossfeldia, която е висока малко над сантиметър.

Кактусите са местни за Северна, Централна и Южна Америка, но повечето видове се срещат в Мексико.

Досега беше общоприето, че такова разнообразие в семейството на кактусите се определя от сухия климат, в който растат.

Авторите на ново проучване, публикувано в списание Nature Communications, обаче твърдят, че това не е точно така.

Основните фактори, влияещи върху еволюцията на кактусите, са промените в температурата на въздуха през деня, съдържанието на пясък в почвата и сезонните промени в климата.

Учените, използвайки изкуствен интелект, са моделирали кръстосаното взаимодействие на различни фактори и след това спотвърдиха резултатите, използвайки традиционни методи.

Изненада е, че Мексико, въпреки голямото си биоразнообразие, има най-нисък процент на видообразуване на кактуси.

Тоест мексиканският климат не е много подходящ за появата на нови видове, но е добър за запазване на съществуващите, обясняват учените.

Тъй като кактусите растат в екстремни климатични условия, те се смятат за много издръжливи.

Но всъщност са изложени на по-висок риск от изчезване в сравнение с други растения, защото са уязвими към изменението на климата, предупреждават изследователите.

Зелен свят