Гените, отговорни за стареенето и дълголетието

© dream designs / FreeDigitalPhotos.net

Димитър Димитров

Изследователи от Швейцария са проучили 40 000 гена на три различни вида организми, за да идентифицират гените, отговорни за физическото стареене.

Екипът от Технологичния институт в Цюрих също така открил, че промяната на тези гени при лабораторни животни, удължава значително продължителността на живота. Възможността за постигане на същия резултат при хора е съвсем реална.

Изследователите започнали с 40 000 гена, често срещани при нематодните червеи C. elegans, зеброви риби и мишки. За да разберат кои гени са директно свързани с процеса на физическо стареене, учените сравнили активността им при различните фази от живота – младост, зрялост и старост.

След това въвели информацията в статистически модел, който им показал, че само 30 от всичките 40 000 гена са отговорни за стареенето на трите вида животни. Учените също така разбрали, че тези гени са ортологични – тясно свързани са помежду си и произлизат от един ген, споделян от последния общ предшественик на нематодните червеи, зебровите риби и мишките. Всъщност тези 30 гена присъстват и при хората!

Чрез блокирането само на половината от тези гени, изследователите постигнали 5-процентово удължаване на живота и при трите вида, без да се наблюдава влошаване на здравето на индивидите.

Но един ген (bcat-1) се оказал изключително влиятелен в определянето на продължителността на живота при животните. „Когато блокирахме ефекта на този ген, продължителността на живота при нематодите се увеличи с 25%“, казва главният автор на изследването Майкъл Ристоу (Michael Ristow).

Блокирането на гена bcat-1 позволило на определени разклонени аминокиселини да се събират в тъканите, по този начин увеличавайки дълголетието при нематодите. Червеите, чиито живот бил удължен с 25%, продължавали да се възпроизвеждат дори и в дълбока старост.

Въпреки че проучването е напълно успешно, крайният успех ще бъде постигнат, ако стане ясно, че същият метод работи и при хора. В крайна сметка, целта е не просто да се удължи човешкият живот, а да живеем здрави по-дълго. А кой не иска това?

Science Alert