Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Този монументален пробив може да преобърне света с главата надолу

18 януари 2023 г. в 10:00
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:14

Може би сте чували историите за търсенето на фонтана на младостта от Понсе де Леон. Както се оказва, няма доказателства, че испанският изследовател действително се е впуснал в такова търсене. Историите изглеждат толкова митични, колкото и самият фонтан на младостта.

Но идеята за възстановяване на младостта може да се превърне от мит в реалност. Учените обявиха монументален пробив миналата седмица, който може да преобърне света с главата надолу.

Учени откриха, че епигенетичните промени могат да предизвикат стареене при мишки и обръщането им може да възстанови тяхната младост. Те вече тестват подхода при маймуни и се надяват в крайна сметка да преминат към клинични проучвания при хора на причината за стареенето.

Традиционната мъдрост сред учените от години е, че мутациите на ДНК с течение на времето причиняват стареене. Въпреки това, екип от учени, ръководен от професора от Харвардското медицинско училище Дейвид Синклер, изглежда е показал, че епигенетичните промени (химични и структурни промени, които засягат гените, но без промени в ДНК последователността) могат вместо това да бъдат важна – и може би дори основна – причина на стареене.

Синклер и колегите му изследователи публикуваха резултатите на 12 януари 2023 г. в научното списание Cell, описвайки своите открития от 13-годишно проучване. Предишните му изследвания показват, че епигенетичните промени съвпадат със стареенето. Докладът от миналата седмица обаче показа, че тези епигенетични промени всъщност стимулират стареенето.

В наскоро приключилото проучване учените предизвикаха стареене при мишки чрез имитиране на прекъсвания в хромозомите, които не променят техния генетичен код. Такива прекъсвания възникват естествено с течение на времето при мишки и други животни. Екипът на Синклер натисна бутона за бързо превъртане напред с подхода си, за да накара мишките да стареят много по-бързо.

Но те не спират дотук. След това изследователите инжектират генна терапия в мишките, която обръща индуцираните епигенетични промени. Мишките изглеждат отново млади, без признаци на стареене. Този процес може дори да се повтори, като учените предизвикват стареене при мишки и възстановяват младостта им по желание.

Синклер каза пред CNN, че клетките на мишките са се върнали „на между 50% и 75% от първоначалната възраст“. Той каза, че горната граница изглежда е границата за обръщане на възрастта, но екипът все още не разбира защо.

Изследователският екип вече напредва с тестването на същия този подход, който те наричат ICE (индуцируеми промени в епигенома) при маймуни. Тяхната цел е да проведат проучвания при хора, ако предклиничните тестове вървят добре, като се фокусират върху свързаните с възрастта заболявания, които причиняват слепота.

Индуцирането на епигенетични промени може да не работи при хора. Дори и да се случи, може да минат десетилетия, преди да стане достъпен извън клиничните проучвания. Въпреки това, няма съмнение, че потенциалът за обръщане на възрастта при такава генна терапия има главозамайващи последици.

В интервюто си за CNN Синклер заявява: „Говорим за това да вземем някой, който е стар или болен, и да направим цялото му тяло или определен орган отново млад, така че болестта да изчезне.“ Свързани с възрастта заболявания като болестта на Алцхаймер, сърдечно-съдови заболявания и нервно-мускулна дегенерация може един ден да бъдат обратими. Това радикално би променило обществото.

Разходите за здравеопазване, свързани с грижите за възрастни хора, могат да намалеят. . Много хора вероятно биха работили по-дълго.. Синклер и няколко учени от неговия екип имат връзки с биотехнологични компании, включително Cantata Bio, Life Biosciences и Zymo Research. Повечето от тези компании обаче засега остават частни. Друга частна компания, Rejuvenate Bio, също провежда подобни изследвания и наскоро съобщи резултати от проучване, при което умерено увеличава дълголетието при възрастни мишки.

Ако една или повече от тези биотехнологии станат публични, те биха могли да генерират огромна възвръщаемост в бъдеще, ако тестването им е успешно.