Мутация прави човека агресивен при пиене

Рixabay.com

Финландски генетици откриха мутация в гена 5-HT2B, която прави нейните притежатели агресивни, когато употребят повечко алкохол. Тази мутация се оказала доста разпространена сред жителите на Финландия, става ясно от статия, публикувана в сп. Translational Psychiatry.

„Получените от нас резултати от генетичния анализ освен това показват, че притежателите на тази мутация се явяват по-импулсивни и в трезво състояние, и че те по-често страдат от проблеми с недостиг на самоконтрол, маниакално-депресивен синдром и прочие афективни разстройства“, казва Роопе Тиканен (Roope Tikkanen) от университета на Хелзинки.

Тиканен и колегите му открили тази мутация, докато се опитвали да разкрият защо много хора, които се държат сравнително адекватно в трезво състояние, започват да досаждат на другите, да се държат неприлично или да налитат на бой.

Подобни епизоди на буйно поведение според учените са характерни за едни и същи хора и те се проявяват почти винаги, което накарало изследователите да се замислят няма ли генетични предпоставки в развитието на подобни черти на характера. За проверка на своите подозрения генетиците се обърнали към данните, натрупани при наблюдението на семействата на тихи и буйни алкохолици в миналите години.

Както се оказало, ДНК на финландците, които се държат буйно по време на пиене, съдържа необичайна версия на гена 5-HT2B, срещаща се сред около 2,2% от населението на Финландия.

Въпросният участък от ДНК отговаря за събирането на т.нар. серотонинови рецептори от тип 2В, които позволяват на невроните да реагират на молекулите серотонин – сигнално вещество, отговарящо за предаването на сигналите между мозъчните клетки. Излишъкът на серотонин и неговото прекомерно поглъщане се асоциират с развитието на халюцинации и шизофрения, а неговият недостиг – с развитието на депресивен синдром и мигрена.

Очевидно необичайната версия на 5-HT2B, която се среща доста често сред финландците, предизвиква нарушения в предаването на серотонинови сигнали, което кара нейния притежател да извършва необмислени и агресивни действия по време на пиянство.

Интересното е, че същата мутация вече е привлякла вниманието на учените преди пет години, когато друга група генетици открили, че необичайната версия на 5-HT2B се явява причина някои жители на Суоми действително да са „разгорещени“ и да имат изключително импулсивен характер.

В близко време Тиканен и колегите му планират да проведат по-мащабни генетични наблюдения, при които да се опитат да потвърдят или опровергаят съществуването на подобна връзка между буйното поведение и пияното състояние и мутацията в 5-HT2B. Ако това откритие се потвърди, то финландските генетици ще се опитат да разберат как могат да се борят с нея, а също да разработят редица препоръки за практикуващите нарколози и служителите на социалните служби.