LIGO уловил не гравитационни вълни, а тъмна материя

гравитационни вълни
C. Henze / NASA Ames Research Center

Нобеловият лауреат Адам Рийс и други учени твърдят, че наскоро откритите гравитационни вълни, уловени от детекторите на обсерваторията LIGO, всъщност може да са породени не от обикновени черни дупки, а от черни дупки от тъмна материя.

Статията на изследователите е публикувана в електронната библиотека на Корнуелския университет – arXiv.org.

„Ако тази идея се окаже вярна или поне не противоречи на теорията и наблюденията, то тогава първото откритие на LIGO може пряко да измени нашите представи за тези въпроси, които имат пряко отношение към фундаменталната физика, а именно: какво се явява и как се държи тъмната материя. Не знам дали те са прави, или не, но тази идея е потвърждение, че сме получили нов начин да видим Вселената и да я възприемем по напълно друг начин“, коментира изследването известният физик теоретик Любош Мотл (Lubos Motl), който работи в Харвардския университет.

Гравитационните вълни, както разказаха на 11 февруари физиците, са били открити от детекторите на LIGO на 14 септември 2015 година. Те били породени от двойка сливащи се черни дупки с маси, които 29 и 36 пъти превишават слънчевата, на разстояние 1,3 млрд. светлинни години от Земята. За части от секундата около три слънчеви маси се превърнали в гравитационни вълни, чиято максимална мощност на излъчване е била 50 пъти по-голяма от цялата видима Вселена.

Американският космолог Адам Рийс (Adam Riess), лауреат на Нобелова награда за физика (2011) за откритието на ускореното разширение на Вселената, смята, че това събитие може да е било породено не от „обикновени“ черни дупки, а от техни древни „братовчеди“, които са възникнали не в резултат на гравитационен колапс на звезди, а благодарение на концентрации тъмна материя, от които се състои тяхната материя.

Такива „първобитни“ черни дупки, както пишат учените, доста често би трябвало да са се срещали в далечното минало на Вселената, когато нейната материя е била доста по-плътна от днес. Масата им се вмества в стойностите, които са били характерни за събитията GW150914 – тя е съществено по-висока от 10 слънчеви маси и по-ниска от 100 слънчеви маси.

Подобни екзотични обекти според учените са разпределени не равномерно по галактиките, а са съсредоточени там, където има струпване на черна материя – в периферията на галактиките, в така нареченото галактично хало.

Честотата на сливане на подобни черни дупки, според изчисленията на Рийс и колегите му, съответства на това, колко често протичат събития, подобни на фиксираните от LIGO гравитационни вълни. Съответно е напълно възможно GW150914 да е възникнал в резултат на сливане на тези екзотични обекти, а не на „обикновените“ им събратя.

Както обясняват учените, тази теория може да се провери чак когато натрупаме достатъчно данни по други изблици на гравитационни вълни, породени от черни дупки.

Аз, човекът · Наука