Нова панорама на Млечния път от Gaia

© ESA/Gaia-CC BY-SA 3.0 IGO

Дейността на космическия телескоп Gaia вече носи първите резултати – един от тях е панорама на Млечния път, съставена от специалистите от Европейската космическа агенция от данни, използвани от навигационните системи на телескопа.

Основната задача на Gaia е нанасяне в каталог на милиарди нови звезди и създаването на триизмерна карта на нашата галактика, която ще се използва от астрономите за определяне на пътя на развитие на Млечния път и други изследвания.

Системите за управление на космическите телескопи се нуждаят от някои ориентири, с чиято помощ се прави проверка на правилността на орбитата на движение, на ориентацията на телескопа и някои други параметри, имащи отношение към навигацията.

В качеството на такива ориентири за Gaia встъпват звездите. Системата на телескопа определя скоростта и посоката, с които се движат определени „опорни“ звезди, а по тези данни вече е лесно да се изчисли и траекторията на орбитата и ориентацията на телескопа.

Тези данни, наричани от специалистите „спомагателни“, постоянно се предават на Земята заедно със снимките, направени от телескопа. Спомагателните данни съдържат информация колко звезди вижда „окото“ на телескопа всяка секунда и те са отражение на плътността на звездите в участъка, към който е обърнат обективът.

Именно данните за плътността на звездите са използвани за съставянето на панорамата на Млечния път. Ярките области на тази снимка са области с максимална плътност на звезди, а в по-тъмните звездите са значително по-малко.

Но тъмните непрозрачни петна на изображението на галактиката всъщност не се явяват пусти, а в повечето случаи са огромни облаци космически прах и газ, които блокират светлината на скриваните от тях звезди.