Нови загадъчни кратери се появиха на Церера

Кратерът Хаулани © NASA/ JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI

Космическата сонда Dawn е получила цветни снимки на два необичайни кратера на Церера, в един от тях е имало свлачище, а стените на втория приличат на многоъгълник поради геоложки процеси в недрата на планетата джудже, съобщава НАСА.

„Малкият Оксо може да внесе огромен принос в нашето разбиране как е устроена и се е образувала горната част на кората на Церера, казва Кристофър Ръсел (Christopher Russel), ръководител на мисията Dawn от Калифорнийския университет в Лос Анджелис (САЩ).

Както разказва ученият, наскоро Dawn е предал на Земята снимки от два интересни кратера на повърхността на Церера, които са били наречени в чест на двама слабо известни богове – Оксо, бог на плодородието в африканско-бразилската религия кандомбле, и Хаулани, богиня на растенията в религията на жителите на Хавайските острови.

Кратерът Оксо. Свлачището е вдясно. © NASA/ JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI

Първият кратер изключително силно интересува учените поради това, че една от стените му просто се е „плъзнала“ надолу в резултат на свлачище. Като се отчита сравнително младата възраст на кратера, това говори, че някакви геоложки процеси и досега протичат в недрата на Церера.

За това говори и кратерът Хаулани, формиран сравнително наскоро, съдейки по синкавия оттенък на отломките, разхвърляни по неговите краища след образуването му преди няколко милиона години. Този кратер е необичаен с това, че по форма не прилича на кръг, както повечето известни ни кратери на други планети, а на многоъгълник.

Той е придобил необичайната си форма, както смятат учените, поради това, че породите на Церера, разположени под него, са нееднородни по своя състав, плътност и други свойства.

Сега Ръсел и другите участници в научния екип на Dawn активно изучават склоновете и дъното на кратера Оксо в надеждата да разкрият свойствата на кората на Церера. Според учените още сега може да се говори, че неговите породи значително се отличават по свойства от тези, които присъстват в други кратери на повърхността на планетата джудже.