Оглеждайте се за Северните Тауриди! Ето защо

На 11 ноември Луната е във фаза новолуние, значи светлината ѝ няма да къпе нощното небе. Идеално време да обърнете поглед към бледите обекти в Космоса – галактики, мъглявини и… падащи звезди!

Бъдете бдителни: в нощта на 11 или 12 ноември се очаква активността на метеорния поток Северни Тауриди – един от двата клона на потока Тауриди от съзвездие Телец. Този стар, открит още през 1869 година рой малки частици ще даде максимум между 5 и 10 метеора на час.

Не е много, ще кажете вие. Човек може да си престои цял час в ноемврийската нощ и да види 1-2 метеора. Струва ли си изобщо?

Определено си струва!

Северните Тауриди (както и Южните, които още не са си „отишли“ съвсем) се явяват източник на макар и редки, но ярки метеори, а също още по-ярки болиди. Следователно макар и да не видите дъжд от падащи звезди, с голяма вероятност ще видите няколко много ярки метеора.

Друг плюс: максимумът на Северните Тауриде е доста размито понятие. С почти еднаква вероятност може да наблюдавате същото количество метеори и днес, и утре, и няколко вечери след 12 ноември. С други думи, Северните Тауриди имат размит максимум, който не е изразен ясно – за разлика от много други потоци, чийто пик се свежда до една-две нощи, понякога и до няколко часа.

Освен това двата клона на Тауридите се наслагват един върху друг, така че можете да видите малко повече метеори, отколкото е посочено за Северните Тауриди.

История на метеорния поток

Тауридите са получили своето название от съзвездие Телец (на латински – Taurus), където се намира техният радиант. Радиант е точка на небето, откъдето, както му се струва на наблюдателя, излитат метеорите. Той може да се сравни с точка на хоризонта, в която се събират железопътни релси.

За първи път метеорите са наблюдавани още през XI век в Китай, но в Европа са получили известност през 1869 г. Макар че през ΧΙΧ век северният клон е наблюдаван често, никой от астрономите не свързвал наблюдаваната активност от съзвездие Телец с периодично действие на потока.