Откриха ултра рядък квазикристал в метеорит

U.S. Department of Energy
Ивайло Красимиров

Изключително рядък спесимен

Екипът на геолога Лука Бинди от Университета на Флоренция е открил ултра рядък квазикристал с големина само няколко микрометра в метеорит, паднал в Русия преди пет години. Откритието е описано подробно в Scientific Reports.

В същия конкретен метеорит вече бяха открити два други квазикристала, но този е различен като структура и химична композиция. Новият квазикристал се състои от атоми на алуминий, мед и желязо, структурирани в подредба, подобна на пентагоните върху футболна топка. Досега учените не са виждали такъв.

Окуражаващо е, че вече открихме три вида квазикристали в същия метеорит, а този новият има невиждана досега в квазикристал химична композиция,

казва Пол Стайнхард, от Принстънския Университет, който също е част от екипа в интервю за Motherboard. Това предполага, че има още какво да се открие, може би още квазикристали, за чието съществуване не сме подозирали, че е възможно.

Какво е квазикристал

Когато квазикристалите бяха открити през 80-те години на миналия век, пренаписаха това, което си мислихме, че знаем по отношение на кристалографията.

Обичайните кристали като диамантите или снежинките са изградени от атоми в почти перфектна симетрия, докато поликристалите като метали или лед имат по-случайна структура и наподобяват аморфни твърди вещества като стъкло или повечето пластмаси.

J.W. Evans, The Ames Laboratory, US Department of Energy

Квазикристалите от своя страна имат подредена атомна структура, която обаче никога не се повтаря. Тяхната уникална атомна структура представлява своебразна връзка между симетричните свойства на обичайните кристали и хаоса на аморфните твърди вещества.

Квазикристалите могат лесно да бъдат изкуствено синтезирани в лабораторни условия и в трите десетилетия от откриването им досега, учените откриха множество полезни приложения: в LED светодиоди, иновативни повърхности на тигани и тенджери и други предмети от нашето ежедневие. Тяхната рядкост в природата обаче, не благоприятства широкото им изследване и изучаване. Новото откритие може да разкрие още неизвестни около тази странна и рядка форма на материята.

Химия