Откритие: създание на морското дъно прилича на детска играчка

Ивайло Красимиров

„Изглежда неестествено!“, викали откривателите на животното.

Гмуркачите в подводницата се приближавали към морското дъно, когато нещо привлича вниманието им. „По-близо, по-близо“, вика единият, след което идва изненадата: „Има ненормални очи“, казва неговият колега. „Изглежда неестествено!“, добавя друг.

Смешното животинче прилича на детска играчка, очите му са като нарисувани копчета.

На дъното на Пасифика, край южна Калифорния, на хиляди метри дълбочина учените от института Смитсониън откриха удивително животно. Става дума за непознат досега вид, казва Майкъл Векионе от Института.

Създанието с изпъкнали очи би могло да е някаква кръстоска между калмар и октопод, смятат изследователите. То обаче не разполага с хроматопори (клетки, позволяващи на някои видове да сменят цвета си).

Часове наред учените останали на дъното за да изучат средата и поведението на съществото. „Да попаднеш на нещо такова е върховно удовлетворение“, казва изследователката Сюзан Поултан.

Засега създанието запазва своята тайна. Учените са го оставили на морското дъно, в собствената му родина.