Потвърдиха квантовия ефект на Зенон

ефект на Зенон
Димитър Димитров

Едно от най-старите предположения на квантовата теория – системата не се променя, ако я гледаме (квантов ефект на Зенон) – е потвърдено експериментално от физици от Корнелския университет. Откритията отварят вратите към изцяло нови методи за контролиране и манипулиране на квантовите състояния на атомите и вероятно ще доведат до създаването на нови видове сензори.

Първата задача на физиците била да изучат физиката на материали, изстудени до температура 0.000000001 градуса над абсолютната нула. След това създали и охладили във вакуумна камера газ, който се състоял от около един милиард рубидиеви атоми, който след това бил поставен между лазерни лъчи.

Тогава забелязали и уникалното явление – атомите не се движели, докато са под наблюдение. Колкото по-често физиците включвали лазера, за да измерят поведението на атомите, толкова по-малко се движели те. Движението започвало отново, само след като лазерите били намалени или спрени напълно. След спирането на лазерното лъчение, атомите от самосебе си започвали да се подреждат в решетка, както биха се държали, когато не са под наблюдение.

Cornell Chronicle.

Бъдещето на атомното манипулиране

Не че доказването на квантовия ефект на Зенон не е епохално откритие, но то има и много сериозни последствия. Например това означава, че квантовата криптография би работила наистина т.е. никой няма да може да проследява чужда комуникация без да разруши данните.

„Това откритие ни предлага безпрецедентен инструмент, чрез който да контролираме квантовите системи, може би дори атом по атом“, казва един от авторите на изследването, Йогеш Патил (Yogesh Patil). „Нещо повече, работата ни отваря вратите към изцяло нов метод за манипулиране на квантовите състояния на атомите и вероятно ще доведе до създаването на нови видове сензори.“

Изследванията на физиците са публикувани в сп. Physical Review Letters.

Futurism