Учени: „Открихме съществуването на фундаментално ново състояние на материята“

pixabay.com
Ивайло Красимиров

Физиците от Института за квантова информация и материя са открили първия 3D квантов течен кристал. Това е изцяло ново състояние на материята, което те очакват, че ще намери широко приложения в ултра бързите квантови компютри. При това откривателите мислят, че това е само „върхът на айсберга“.

Молекулите на стандартните течни кристали текат свободно, сякаш са течност, но остават насочени като при твърдата материя. Течните кристали могат да бъдат направени изкуствено, като тези в дисплеите на електронни устройства или да се открият в природата, като тези, намиращи се в биологичните клетъчни мембрани.

Квантовите течни кристали са открити за първи път през 1999 г .; Техните молекули се държат много като тези в обикновените течни кристали, но техните електрони предпочитат да се ориентират по определени оси.

Електроните на 3D квантови течни кристали проявяват различни магнитни свойства в зависимост от посоката, по която протичат по дадена ос. На практика това означава, че електрифицирането на тези материали ги променя в магнити или променя силата или ориентацията на техния магнетизъм.

Изследователският екип очаква, че 3D квантовите течни кристали могат да ни позволят да напреднем в областта на проектирането и създаването на по-ефективни компютърни чипове, като помагат на учените да експлоатират посоката на въртене на електроните. Откриването на 3D квантови течни кристали може също така да допринесе за изграждането на квантови компютри, които ще декриптират кодовете или ще правят други изчисления при много по-високи скорости благодарение на квантовата природа на частиците.