Втора нервна

© Rachel Sanford

Голям екип учени от различни страни секвенирали и анализирали генома на морските гребенести, без да открият в тях гени, които са жизненонеобходими за работата на нашата нервна система.

Съдейки по всичко, тези безгръбначни са я развили независимо от останалите животни.

Малките хищници, хранещи се с планктон, малки рачета и дребни рибки – Pleurobrachia bachei – приличат на медузи. Но се отнасят към съвсем отделен тип безгръбначни – гребенести, широко разпространени из целия световен океан.

Независимо от привидната им примитивност, нервната система на гребенестите е доста сложна и има елементарен мозък, благодарение на което те могат да се ориентират в пространството, проявявайки достатъчно разнообразни форми на движение и поведение. А някои от тях в добавка са способни към биолуминесценция и изглеждат просто прекрасно.

ДНК на P. bacheiе секвенирана от учени от екипа на завеждащата Лабораторията по еволюционна геномика в Института по обща генетика на РАН Евгения Рогаева заедно с колеги от САЩ и други страни. Резултатите от работата на учените са публикувани в сп. Nature.

Сравнението на генома на P. bacheiс ДНК на други животни показало, че те са се отделели доста отдавна – още преди около 600 млн. години. Учените успели да изолират почти 20 000 гена, кодиращи белтъците – едни от тях са разпространени в животинското царство, други са уникални за тези организми.

Но най-голямата изненада се оказала липсата при гребенестите на гени, кодиращи рецепторите на повечето невромедиатори – малки молекули, осигуряващи химична връзка между клетките на нервната система.

Поради цялото разнообразие на обичайните за нас невромедиатори – глицин, адреналин, допамин, серотонин и т.н., нервната система на гребенестите е способна да възприема само един – глутамат. Съдейки по всичко, и нервната, и мускулната система са възникнали при гребенестите независимо от основната маса животни.