3D фабрика изнася производството в Космоса

Инженерите разработват технологии, които директно в Космоса ще произвеждат слънчеви батерии и носещи конструкции.
Снимки: TUI

Инженерите възнамеряват да изнесат на орбита фабрика, която ще строи гигантски структури.

Проектът, получил наименованието SpiderFab, се финансира от НАСА. Демонстрационната му версия ще бъде готова през 2020 година.

За реализирането на тези планове вашингтонската технологична компания Tethers Unlimited Inc. (TUI) ще получи 500 000 долара от американската аерокосмическа агенция.

Многофункционалният завод ще използва 3D печат и робототехника за създаването и сглобяването на гигантски космически структури (например антени, мачти с датчици и слънчеви батерии), които практически е невъзможно да се доставят на орбита от Земята.

Сега всички компоненти за космическите апарати се изготвят на Земята, но се проектират по такъв начин, че да може да се вместят в размерите на ракетите и да се разгърнат на орбита. Разбираемо е, че такъв подход налага някои ограничения в производството на различни елементи. Освен това той е свързан с големи финансови разходи.

SpiderFab – бъдещото промишлено производство, което ще бъде изведено на орбита през 2020 г.

„Производството на орбита ще позволи да се приготвят изходни материали в компактна форма – разказва д-р Роб Хойт от TUI. – По такъв начин те ще могат да се вместят в по-евтина ракета, в носител с по-малък размер. След извеждането на орбита автоматизираните системи SpiderFab ще използват материалите за създаването на гигантски структури, които са оптимизирани за космическото пространство.”

Според разработчиците този новаторски подход към строителството на космически системи ще позволи да се създават антени и масиви, десетки пъти по-големи от сегашните. Апаратурата ще бъде с по-висока мощност, пропускливост, резолюция и чувствителност за широк диапазон космически мисии.

Елементите на бъдещите системи и изходните материали ще се доставят на орбита в компактно състояние, но с помощта на технологията SpiderFab те ще се превръщат в гигантски космически конструкции.

Орбиталните заводи също така съществено биха снижили риска от увреждане при изстрелването на по-крехко оборудване, тъй като вероятността от неуспешен старт винаги остава.

Заедно с този проект специалистите от TUI работят по договор с НАСА и Small Business Innovation Research, който разработва устройството Trusselator. То ще произвежда носещи конструкции и ще прави възможно строителството на големи слънчеви батерии в Космоса.

Така ще изглежда Trusselator, което освен всичко останало ще произвежда и гигантски слънчеви батерии.

„Trusselator ще стане първата крачка към реализацията на SpiderFab – смята Хойт. – След като докажем, че то работи, ще започне създаването на антени и телескопи с размери на футболно игрище. Това ще помогне в търсенето на екзопланети, подобни на Земята, и доказателства за извънземен живот.”

Подробно за проекта и неговите цели разказва Tethers Unlimited Inc. Статията е в PDF формат.