Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Да надникнем в джоба на света

9 февруари 2014 г. в 00:02
Последно: 10 февруари 2014 г. в 07:51

Умението да виждаш през хора и неща е преди всичко изкуство.

Една от първите си работи Хю Търви е нарекъл Femme Fatale: на рентгенова снимка е изобразено стъпалото на неговата жена на опасно висок ток.

„Всички ние разбираме през какво преминава стъпалото, когато го обричат на токче, но съвсем друго нещо е със собствени очи да видиш под какъв ъгъл се намират костите – пояснява британският художник. – И в добавка към всичко виждате малките пирончета в обувката, буквално като оръдие на мъчението.“

Известно време художникът бил обсебен от цветята. С рентгеновото оборудване е много трудно да се демонстрира вътрешният строеж на такава изтънчена работа като венчелистчето и Търви загубил доста време за усъвършенстване на своя метод.

Той сканирал далии, гербери, тръни… След това се обърнал към яйцата, фиксирал развитието на пилето от жълтък и белтък до излюпеното същество за 21 дни. Попадал му и череп на слон.

Творенията на ръцете човешки не убегнали от вниманието на художника – опаковането на подаръци, чанти, мотори, музикални инструменти. „На всичко започваш да гледаш от гледна точка на плътността – казва Търви. – Аз виждам околния свят отвътре.“ Логично продължение на творческия му път става серия творби, посветени на съдържанието на джобовете.

Разбира се, тези произведения не са голи рентгенограми. Той ги обединява със снимки и ги оцветява, за да може зрителят веднага да обърне внимание на нужния детайл.

През 2009 година го поканили в Британския институт по радиология, където работите му били показани на пациенти с терапевтична цел. Когато човек види, че всичко около него е осветено от рентгена, той някак се успокоява.

„В детството те интересува вътрешното устройство на нещата, а след това започваш да приемаш нещата такива, каквито ги виждаш“, обяснява Търви. Иначе казано, той връща на зрителя загубения поглед към света.

„Красотата не лежи на повърхността, светът е много по-сложен, отколкото изглежда – продължава художникът. – Ако се научите да виждате малко по-дълбоко, ще станете по-добри.“

Smithsonian Magazine

Категории на статията:
Синя луна