Създателите на цивилизацията на маите били номади
Сейбал, един от древните градове на маите, е строен не от земеделци и от местните жители, а от скитащи ловци и събирачи, които се стичали тук се за религиозни празници.
До този извод са стигнали американски археолози, автори на статия в сп. PNAS.
По-рано историците бяха сигурни, че всички древни градове на маите са възникнали въз основата на земеделски общности, а големите религиозни съоръжения са строени последни.
Изследването на Такеши Иномата от Аризонския университет В Тусон опровергава тази теория – ученият изяснил, че в селището отначало са строени храмове и площадки за церемонии и това е правено от скитащи ловци. Чак след сто години около култовите съоръжения се появили повече жилищни постройки, а след това – и градове.
В продължение на 10 години Иномата правел разкопки на развалините на Сейбал. Градът, чиято площ е десетки квадратни километри, е известен като един от най-големите церемониални центрове на маите, включващ повече от 600 здания. Археологът изяснил, че жилищните райони в него са възникнали доста по-късно от храмовете и пирамидите.
Иномата съставил и подробна хронология на града, като се започне от 950 година пр.н.е. Според него първите строители са били ловци, рибари и събирачи, провеждащи колективни ритуали на територията на Сейбал. Те живели във временни биваци и след приключването на церемониите се разотивали из околните гори.
Дори 250 години по-късно, когато главните храмове и пирамиди вече били построени, постоянно в Сейбал живеела едва неголяма елитна група. Чак през 200 г. пр.н.е. Там са е появило постоянно селище.
Иномата изяснил също, че Сейбал бил не просто първият голям град на маите, но и вероятно най-древният церемониален комплекс в цяла Централна Америка.
Археологът смята, че първите постройки в Сейбал са били издигнати 200 г. преди Ла Вента – столицата на олмеките (които преди били смятани за учители на маите).
Други историци с интерес възприемат хипотезата на Иномата за зараждането на Сейбал, но посочват, че постоянно жилище от дърво може да е изгнило и изчезнало безследно, което създава лъжливо впечатление за първичността на каменните храмове, допълва Lenta.ru.