Учени обясниха просветляването на американските небеса
За повишената яркост на американското небе отговорност носят самолетите, смятат учени.
На конференцията на геофизиците American Geophysical Union meeting, която се провежда в Сан Франциско от 14 до 18 декември, Чък Лонг (Chuck Long) изказал предположение, според което движението на самолетите над континентална Америка представлява пример на „случайно геоинженерство“, съобщава BBC.
Изследователите отбелязват, че яркостта на небето над Америка е нараснала в сравнение със 70-те и 80-те години. Тези изменения са свързани с приемането на екологични закони, лимитиращи емисиите на замърсяващи вещества в атмосферата.
След въвеждането на подобни ограничения количеството светлина, попадащо на Земята, действително нараснало – но Лонг и колегите му твърдят, че вместо пряката слънчева радиация се е увеличило количеството разсеяна светлина. Това значи, че нещо трябва да „разпръсква“ светлината, преди тя да достигне земята.
Анализът на учените смята, че това може да са частиците лед на голяма височина. Техен очевиден източник е водната пара, съдържаща се в отработените газове на самолетните двигатели (именно те образуват инверсионна – кондензационната – следа след самолетите, която наблюдаваме в небето).
Тази теория се съгласува и с ръста на полетите в Съединените щати за последните няколко десетилетия.
Според учените емисиите на самолетите не оказват съществено влияние на глобалното затопляне. Но Мартин Уайлд (Martin Wild) от Швейцарската висша техническа школа в Цюрих е на мнение, че увеличаването на дисперсията на светлината все пак оказва влияние на околната среда.
В коментар към доклада на Лонг изследователят отбелязва, че разсеяната светлина по-добре прониква през короните на дърветата и води до по-активен растеж на растенията под дървесната сянка.
Един от проектите на геоинженерството, колкото и да е странно, се явява разпръскването на сулфатни аерозоли в стратосферата за намаляване на количеството слънчева светлина, достигаща повърхността на Земята.