Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Странната и зловеща история на парахода Great Eastern

12 юни 2016 г. в 00:08
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:27


Параходът Great Eastern навремето направил същото грандиозно впечатление на обществеността, както и „Титаник“. И също като легендарния лайнер, бил обречен на нещастия.

Корабът с тегло 100 000 тона бил построен през 1857 г. за превоз на товари и пътници между Англия и Цейлон. Той превишавал шест пъти по размер най-големия кораб, който браздял морските простори и океани в онова време.

Този параход бил толкова голям, че при опитът да го спуснат на вода на 30 януари 1858 г. механизмите на лебедките заклинили. Когато все пак успели да го спуснат, той още година престоял в пристанището, тъй като не достигали средства за завършването и комплектуването му.

Спускането на Great Eastern на вода. Public Domain

Спускането на Great Eastern на вода. Public Domain

В края на краищата корабът Great Eastern бил придобит от Great Ship Company, която завършила всички работи и го извела в открито море. И тук започнали странностите – при заключителния етап на строителството на кораба от борда му безследно изчезнали няколко души, включително и майстора корабостроител.

Следващата трагедия се случила, когато се взривил един от парните котли, в резултат на което загинал един човек и няколко други били попарени от врящата вода. Месец по-късно от сърдечен пристъп починал създателят на Great Eastern – Изъмбард Брунел.

Независимо от своя размер Great Eastern се оказал губещ и дори най-успешните му рейсове никога не надвишавали количеството пътници, което би позволило да се върнат разходите и да се получи достатъчно печалба. А при четвъртия си рейс корабът попаднал в силна буря, получил сериозни повреждания и се нуждаел от скъп ремонт.

През 1862 година, превозвайки на борда си рекорден брой пътници – 1500, – Great Eastern връхлетял върху подводна скала в участък, неотбелязан на плавателните карти. Само второто „дъно“, използвано в конструкцията на кораба, спасило парахода от сигурна гибел.

Преди някои произшествия, особено при ранните му воаяжи, моряците забелязали странен барабанен звук, който идвал от дълбините на кораба под най-долните му палуби. Този звук се чувал дори при бури, като понякога се разнасял толкова силно, че събуждал спящите членове на екипажа.

Public Domain

Public Domain

Корабът продължавал да плава, носейки загуби на своя собственик, но все пак се оказал полезен, когато през 1865 се наложило да се прокарва телеграфен кабел по дъното на Атлантика. В края на краищата за тези цели били построени специални кораби, а Great Eastern се отправил да ръждясва, преди да бъде продаден за скрап. През последните 12 години от своето съществуване той престоял в пристанището.

При разглобяването на гиганта бил открит вероятният източник на неговите неуспехи и причината за „барабанния“ звук – в широкото пространство между двойното дъно бил открит скелетът на майстора корабостроител, който изчезнал по тайнствен начин при строежа на кораба.

Категории на статията:
История