Трафикът в големите градове скоро ще претърпи сериозни промени
Когато човек наблюдава трафика в някой голям град по света, лесно може да различи туристите от местните хора. Първите са много по-неподготвени и несигурни когато пресичат улици и площади, докато местните пешеходци познават нрава на местните водачи и определено пресичат с по-голяма лекота и най-гъстия трафик. Това е така, защото пешеходците и водачите си взаимодействат и това взаимодействие има някои характерни особености във всеки град, поведенчески обичаи, които само местните познават.
В така установеният ред обаче, може съвсем скоро да настъпи сериозна промяна. Да разбираш психологията на другите участници в движението няма да е от помощ, когато все по-нарастваща част от участниците в движението няма да имат психика. Става въпрос за автономните автомобили, тези без водач. Ясно е, че бъдещето ще принадлежи на автономните превозни средства. Според прогнозите те ще бъдат голяма част от участниците в трафика на градовете още през 2030 г.
Автономните коли ще имат доста различно поведение на пътя в сравнение с хората управляващи автомобили. Основната задача пред самоуправляващите се коли ще бъде да пазят пешеходците. Последните обаче имат вече изградено поведение на пътя и в трафика, което може и да се окаже сериозен проблем и вместо движението да стане по-организирано, след навлизането на автономните автомобили може да настъпи истински хаос.
Точно на тази тема е посветено изследване, резултатите от което са публикувани в списание Journal of Planning Education and Research. Авторът Адам Милард – Бол анализира взаимодействието между хората и автономните автомобили, което според него, ще промени правилата на пътя.
При сегашния модел, пешеходецът взима решение кога и къде да пресече улицата. Всяко подобно действие изисква решение дали да се пресече възможно най-бързо, но със съответни рискове или да се чака по-дълго или дори да се избере друг маршрут. Шофьорите също така взимат решения след избор – да избързат и да преминат или да спрат и да пуснат пешеходеца. Това е една психологическа игра, оформяна от социални норми на поведение, различни в различните страни и правила за улично движение в съответната държава. Редът може да се наруши, когато някой от участниците в движението действа различно и по начин неочакван от другите. Много вероятно е това да са туристи, които не са свикнали с местните правила и порядки, пише Адам Милард.
Когато в тази психологическа игра на избързване или изчакване се намесят автономните коли нещата ще се променят радикално. За разлика от пешеходците и хората водачи, автомобилите без водач ще действат винаги предвидимо. Те ще са програмирани така, че да избягват удар с пешеходци. Тогава местните обичаи няма да имат значение, а хората бързо и лесно ще се научат да се възползват от програмираните да ги пазят автономни превозни средства.
Според Милард-Бол, три неща ще променят радикално трафика на бъдещето. Първо, пълното предимство на пешеходеца. Особено в големите и гъсто населени градове, хората ще свикнат безнаказано и сравнително безопасно да пресичат улиците там, където им е удобно. Това ще направи ходенето пеша, особено в центъра на градовете, много по-удобно и бързо от използването на автомобил.
Второ, подобно поведение ще доведе до промяна на правилника за движение и много по-строги наказания и глоби за пешеходците. Отговорността при инцидент между автомобил и пешеходец ще бъде на пешеходеца, който ще понася и наказанието и плащането. Наред с новите правила за поведение на пешеходците ще бъде променена и уличната инфраструктура, която ще отделя максимално хората от автомобилите.
И на трето място, променените взаимоотношения в трафика ще накарат хората управляващи автомобили в града да намаляват. Използването на автономно превозно средство ще даде възможност спокойно да се говори по мобилния телефон, да се проверява мейл или да се води активен разговор в среща.
В крайна сметка как ще се променя трафикът ще зависи от редица фактори – как хората ще се адаптират към автономните превозни средства, как ще бъде променен законът за движение по пътищата, какви нови технологии ще се появят и пр. Всички промени обаче ще бъдат свързани с възможностите на хората да използват пълноценно автономните превозни средства.