Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Приходите на SpaceX ще надхвърлят бюджета на НАСА: Полет до Марс е възможен през 2033 г.

4 юни 2025 г. в 19:00
Последно: 4 юни 2025 г. в 20:46

Американската компания SpaceX очаква рекордни приходи от 15,5 милиарда долара до края на 2025 г., заяви нейният основател Илън Мъск. Растежът се движи от две ключови области: изстрелванията на Falcon 9 и бързо разрастващата се сателитна комуникационна система Starlink.

В същото време, търговските приходи на предприятието може да надхвърлят бюджета на НАСА за първи път.

SpaceX е частна компания от основаването си през 2002 г. и финансовите ѝ данни не се оповестяват официално, така че подобна информация е рядкост.

Според The ​​Wall Street Journal, годишните приходи на SpaceX през 2022 г. са били 4,6 милиарда долара. Според консултантската компания Novaspace, приходите през миналата година са били 11,8 милиарда долара.

До края на 2025 г. се очаква тази цифра да бъде около 15,5 милиарда долара, написа Илън Мъск в социалната мрежа X.

В публикацията си той също така заяви, че „търговските приходи“ на SpaceX ще бъдат по-високи от целия бюджет на НАСА през следващата година.

Белият дом, където милиардерът работеше доскоро, предложи да се намали финансирането на агенцията от 25 милиарда долара на 18,8 милиарда долара през следващата година.

В същото време самата компания остава един от ключовите изпълнители на НАСА: през 2025 г. около 1,1 милиарда долара от приходите ѝ ще дойдат от космическата агенция.

Успехът на SpaceX е изграден на два ключови стълба. Първият е изстрелването на ракетата-носител Falcon 9. Частично използваемата ракета се превърна в истински „работен кон“ на световната космонавтика. Използва се за изпълнение както на правителствени (включително изстрелвания за НАСА и Пентагона), така и на търговски поръчки.

През 2024 г. SpaceX постигна рекордните 134 изстрелвания на ракети Falcon, което я прави най-активният оператор на изстрелвания в света.

Миналата седмица компанията обяви планове да счупи съществуващия рекорд, като изпълни 170 полета до края на годината.

Вторият стълб е създаването на глобалната сателитна група Starlink, осигуряваща високоскоростен интернет почти по целия свят.

Според анализатори, именно този проект е осигурил основното увеличение на приходите на компанията през последните години. Консултантската фирма Quilty Space прогнозира, че приходите на системата ще нараснат от 7,8 милиарда долара през 2024 г. до 12,3 милиарда долара през 2025 г.

Въпреки настоящите си постижения, компанията на Мъск харчи огромни суми пари за разработване на нови технологии.

Снимка: SpaceX

Значителна част от инвестицията е предназначена за Starship/Super Heavy, най-мощната ракетна система в света, която ще бъде използвана за полети до Луната и Марс.

Въпреки че обещанията на Мъск да изпрати експедиция до Марс преди 2029 г. изглеждат нереалистични на мнозина, физикът Джак Кингдън от Калифорнийския университет в Санта Барбара, предлага схема, която би могла да изпрати хора на Червената планета. Дори и да не е през настоящото десетилетие.

Според тази схема първият от пилотираните кораби трябва да напусне Земята на 30 април 2033 г., което ще му осигури възможно най-краткото пътуване от 90 дни.

Обратното пътуване ще отнеме приблизително същото време. Но екипажът ще трябва да изчака най-подходящия момент за връщане на повърхността на Марс. Завръщането у дома ще се осъществи едва на 2 юли 2035 г. Горивото, необходимо за връщане на Земята, ще бъде синтезирано от атмосферата на Марс.

Почти веднага след това, на 15 юли същата година, е планирано нов Starship с екипаж да се отправи към Червената планета. Той ще се завърне на 5 декември 2037 г., след два 104-дневни полета. Освен това, първата схема е оптимална, изисква най-малко гориво и е най-вероятно да доведе до успех.

Т.е. тримесечен полет на пилотиран космически кораб по маршрута Земя – Марс е технически осъществим с помощта на Starship-Superheavy.

Високата честота на изстрелвания и високите изисквания за гориво обаче изискват определено ниво на оперативна зрялост на ракетната и космическата транспортна система.

Категории на статията:
HiTech