Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

НАСА тества система за безопасна употреба на дронове в градовете

25 август 2025 г. в 18:27
Последно: 25 август 2025 г. в 18:27

Американската космическа агенция се подготвя за бъдеще, в което градовете ще бъдат изпълнени с дронове, изпълняващи най-различни функции.

За целта тя разработва система за „предполетнo планиране“, която ще помогне за намаляване на свързаните с тях рискове.

Въпреки това, въпросът как частните компании ще бъдат задължени да следват заложените в нея принципи, остава открит.

Дроновете, дори и тези с невоенно предназначение, могат да представляват сериозна заплаха за населението.

Въпреки редица полезни функции като спешна доставка на медикаменти или наблюдение на уличното движение.

Съществува дори риск човек да бъде ударен по главата от паднал от небето безпилотен апарат, докато просто се разхожда по тротоара.

Ето защо НАСА се е заела да реши проблема с потенциалните рискове, преди той да се е появил масово. Нещо, което предвид скоростта на въвеждане на нови технологии, изглежда съвсем скоро ще се случи.

Според американската космическа агенция, системата за предполетно планиране ще помогне за предотвратяването на значителна част от опасностите, когато в небето се появят стотици и хиляди безпилотни летателни апарати.

Нещо подобно вече съществува за авиацията, включително и за малката. НАСА възнамерява да създаде единна платформа, която ще осигурява „навременна, прогнозна и актуална оценка на рисковете“.

Операторите на дронове и въздушни таксита ще трябва да се обръщат към нея преди всеки полет, за да проверяват за потенциални опасности.

Първите разработки в тази насока вече са в ход.

През юни агенцията, съвместно с частната компания ResilienX Inc., специализирана в авиационната безопасност, проведе серия от изпитания в обект в град Сиракюз (в щата Ню Йорк, а не в Сицилия).

С помощта на услуги на НАСА, предназначени за авиокомпании, изследователите са въвеждали в базата данни своите полетни планове, оценявали са нивото на заплаха и след това, въз основа на оценката, са могли да отменят полета или да променят неговото време и маршрут.

След това е следвала повторна оценка на рисковете.

Агенцията определи резултатите от тестовете като задоволителни. Но отбеляза, че ключова роля играе способността на операторите бързо да изпълняват посочените действия.

Все пак обстановката във въздуха може да се променя буквално на всеки няколко секунди.

А един апарат, летящ на височина от няколко десетки метра (в най-добрия случай), ще падне много бързо.

Това е само първата стъпка към решаването на проблема – все пак над голям град като Ню Йорк, Чикаго или Лос Анджелис потенциално може да има десетки и стотици хиляди безпилотни апарати.

Осигуряването на тяхната безопасност е съвсем различно от това на няколко апарата над малък град.

Въпреки това НАСА се надява, че разработката на единна платформа ще бъде успешна.

ResilienX също преследва свой собствен интерес, тъй като един от клиентите ѝ са Военновъздушните сили на САЩ, които обикновено не пестят средства при сключването на договори.

Категории на статията:
HiTech