Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китай откри най-дългия вантов мост в света

12 септември 2025 г. в 21:50
Последно: 12 септември 2025 г. в 21:41

Китай официално пусна в експлоатация най-дългия вантов мост в света. Новото съоръжение се простира на 10,3 км над река Яндзъ и свързва градовете Чанчжоу и Тайчжоу.

Височината на пилоните му достига 350 метра, което е сравнимо със 120-етажен небостъргач.

Мостът обединява високоскоростна магистрала, обикновен път и железопътна линия за влакове, движещи се със скорост до 200 км/ч.

Времето за пътуване между двата града е намалено четири пъти – от 80 на едва 20 минути.

Мостът е наречен Чантай – комбинация от имената на градовете Чанчжоу и Тайчжоу.

Строителството му продължи около шест години. Съоръжението постави няколко световни рекорда: основният му отвор е 1208 метра, което го прави вантовият мост с най-голям отвор в света.

Освен това Чантай-Яндзъ е признат за комбинирания дъгов мост с най-дълъг отвор и стоманени автомобилно-железопътни ферми, а също така притежава и най-дългата в света непрекъсната стоманена фермова греда.

Чантай е първият мост над река Яндзъ, който комбинира три вида транспорт: високоскоростна магистрала, обикновен път и железопътна линия, проектирана за влакове със скорост до 200 км/ч.

На долното ниво е приложена уникална схема: железопътните релси са от едната страна, а автомобилният път – от другата, което досега не е използвано при големи мостове.

Инженерите са приложили редица новаторски решения. По време на строителството е постигната рекордна скорост при потапянето на масивни кесони в слоеве от тиня и глина.

Също така е създаден първият в света интелигентен кулокран с товароподемност над 10 000 тон-метра и най-големият палубен кран с милиметрова точност при монтажа на тежки сегменти.

Височината на пилоните на моста достига 350 метра, което е сравнимо със 120-етажен небостъргач.

Тяхната ромбоидна форма и използването на стомана с бетон осигуряват устойчивост на силни течения и температурни промени.

Според ръководителя на проекта Ли Чжън от транспортния департамент на Цзянсу, основите на моста са подсилени за допълнителна здравина.

Конструкцията е проектирана да издържа на природни натоварвания и да осигурява безпроблемно движение в продължение на много години.

Реката се простира на повече от 6300 км, от Тибетското плато до Източнокитайско море, и е най-дългата река в Азия.

Категории на статията:
Технологии